[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 14-23 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی
حفیظه بلوچ، علی عسگری ، صادق حامدی نسب
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند
چکیده:   (528 مشاهده)
زمینه و هدف: دوزبانگی عبارت از حالتی است که فرد به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود آموزش می­ بیند و این خود مشکلاتی را برای اقلیت­ های زبانی به خصوص در تحصیل فراهم می­کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ هوش هیجانی دانش ­آموزان یک‌زبانه ( فارس ) و دوزبانه ( فارس- بلوچ ) و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی،  از نوع علی- مقایسه ­ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دوره­ دوم متوسطه شهر چابهار در سال تحصیلی 93-1392 بود که به صورت نمونه­ گیری طبقه­ ای 240 دانش­آموز (120 فارس و 120 بلوچ) انتخاب شده و  پرسشنامه­ های هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998) و  نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی (گاردنر، 1985) را تکمیل کردند. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون­ های تی گروه ­های مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه  استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دوزبانه در مقایسه با دانش ­آموزان یک­زبانه از تنظیم هیجانی بالاتری برخوردارند. بین نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانش ­آموزان یک­ زبانه و دوزبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین هوش هیجانی دانش­ آموزان یک­زبانه و دو­زبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/01 >p).  
نتیجه­ گیری: نگرش نسبت به زبان انگلیسی پیش ­بینی­کننده موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان است اما متغیر هوش هیجانی پیش­ بینی کننده موفقیت تحصیلی در درس زبان انگلیسی نیست؛ در نتیجه تغییر نگرش ­های دانش ­آموزان فارسی­ زبان نسبت به اهمیت و ضرورت یادگیری زبان انگلیسی می­ تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: یک زبانه، دو زبانه، هوش هیجانی، نگرش نسبت به زبان انگلیسی
متن کامل [PDF 1160 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baloch H, Asgari A, Hamedinasab S. Comparison of Emotional Intelligence of Monolingual and Bilingual Students and its Role in Attitudes toward Learning English. JCMH. 2018; 4 (4) :14-23
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-155-fa.html

بلوچ حفیظه، عسگری علی، حامدی نسب صادق. مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :14-23

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-155-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3702