[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش کنشی رفتار: روی‌آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش‌انگیز در مدارس
میرمحمود میرنسب1 ، مینا محبی* 1
1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (4263 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به توصیف بنیادهای مفهومی سنجش کنشی رفتار، تاریخچه، روش‌ها و نقش این سنجش در طراحی مداخلات رفتاری، و مروری بر تعدادی از پژوهش‌های مربوط، با تأکید بر رفتارهای چالش‌انگیز در مدارس پرداخته است.

منابع داده‌ها: پایگاه‌های مجلات PubMed, PsycNET, Science Direct, Elsevier, Springer, SAGE Proquest   و Google scholar برای جستجوی اطلاعات استفاده شدند.

روش‌ مطالعه: روش پژوهش، مطالعه مبانی نظری و پژوهشی بود. تعدادی از مقالات و پایان‌نامه‌های معتبری که روش سنجش کنشی رفتار را در ارتباط با رفتارهای چالش‌انگیز در کودکان و نوجوانان، تا تاریخ 30 جولای سال 2016 مورد استفاده قرار داده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. مطالعات انتخاب ­شده بر اساس نظریه‌ها و الگوهای موجود مرتبط با سنجش کنشی رفتار ترکیب شدند.

یافته­ ها: رفتارهای چالش‌انگیز در موقعیت‌های مختلف و به ­ویژه در موقعیت‌های آموزشی، با یادگیری و تحول فرد تداخل می‌کند یا اینکه برای خود کودک و سایرین آسیب‌رسان است. سنجش کنشی رفتار به عنوان روی‌آوردی که در برابر شکل‌شناسی رفتار مطرح شد، به دنبال شناسایی کنش رفتارهای چالش‌انگیز بوده و به طراحی مداخلات تقویت‌محور و برگرفته از نتایج این سنجش می‌پردازد. در طول 70 سال گذشته، مطالعات بی شماری این روی‌آورد را در رابطه با مشکلات رفتاری متعدد مورد بررسی قرار داده‌اند.

نتیجه‌گیری: مروری بر ادبیات پژوهشیِ سنجش کنشی رفتار، کارآمدی این روی‌آورد و در نتیجه، اهمیت و ضرورت کاربست آن را به ­ویژه در جایگاه آموزش عمومی و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نشان می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: ابزارهای مستقیم و غیرمستقیم، رفتارهای چالش‌انگیز، سنجش کنشی رفتار، طرح حمایت رفتاری
متن کامل [PDF 645 kb]   (1992 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/9/14 | انتشار: 1395/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirnasab M, Mohebbi M. Functional Behavior Assessment (FBA): An Approach to Behavioral Intervention Planning for the Challenging Behaviors in Schools. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :89-100
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-165-fa.html

میرنسب میرمحمود، محبی مینا. سنجش کنشی رفتار: روی‌آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش‌انگیز در مدارس. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :89-100

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660