1- دانشگاه خلیج فارس 2- دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر
چکیده: (4839 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حساب نارسایی در دانش آموزان و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلال به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان عصب روانشناختی بر کنش های اجرایی و عملکرد درسی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی سال ششم ابتدایی شهر بوشهر در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در گروه های آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جای دهی شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تشخیصی عصب روانشناختی کانرز (2004) و ماتریسهای پیشرونده ریون (1938) استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش در 15 جلسه یک ساعته تحت درمان عصب روانشناختی (تکالیف اصلاح حافظه) قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد درسی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی تأثیر دارد (05/0˂p)، همچنین این درمان بر بهبود حافظه کلامی (001/0˂p)، حافظه بینایی (001/0˂p)، و بهبود توجه (001/0˂p) تأثیرگذار است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان بر اهمیت کاربرد مداخلات درمان عصب روانشناختی برای دانشآموزان مبتلا به حساب نارسایی تأکید کرد و می توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر بهره گرفت.
Dehghani Y, Afshin S A, Keykhosrovani M. Effectiveness of Neuropsychological Therapy on Executive Functions and Educational Performance of Students with Dyscalculia. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :14-25 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-181-fa.html
دهقانی یوسف، افشین سیدعلی، کیخسروانی مولود. تأثیر درمان عصب روانشناختی بر کنش های اجرایی و عملکرد درسی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :14-25