1- دانشگاه سمنان 2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (4950 مشاهده)
هدف: استفاده از نقاشی و داستانسرایی بهعنوان یک شیوه فرافکن در مشخص ساختن مشکلات کودکان از دیرباز روشی حائز اهمیت بوده است. هدف این پژوهش استفاده از آزمونهای اندریافت کودکان و نقاشی فرافکن جهت غربالگری کودکان سازشنایافته بود. روش: طرح پژوهش علی- مقایسهای بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کودکان ۳ تا ۱۰ ساله شهرستان سبزوار در تابستان ۱۳۹۲ تشکیل میداد. نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. تعداد افراد نمونه۲۵ نفر بودند. این کودکان با آزمون اندریافت کودکان و آزمون نقاشی خانه-درخت- آدم مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها به کمک تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: این بررسی نشان داد که شاخصهای سازشنایافتگی نقاشی فرافکن (0/05≥p) و مجموع نیازها (0/05p≤) در تفکیک دو گروه کودکان سازشیافته و سازشنایافته از یکدیگر نقش معناداری دارند، درحالیکه مجموع فشارها در تفکیک دو گروه نقش معناداری ندارد (0/05≤p). نتیجهگیری: با استفاده از آزمونهای فرافکنی مثل آزمون اندریافت کودکان و نقاشی خانه- درخت- آدم میتوان کودکان سازشیافته و سازشنایافته را از یکدیگر تفکیک کرد.
Jamali Tabar M, Rahimian Boogar I, Mokarami M. Screening Maladjusted Children Using Children Apperception Test and Projective Drawing Test. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :27-36 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-184-fa.html
جمالی تبار مریم، رحیمیان بوگر اسحق، مکرمی مهران. استفاده از آزمونهای اندریافت کودکان و نقاشی فرافکن جهت غربالگری کودکان سازش نایافته. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :27-36