1- بیمارستان روانپزشکی روزبه، تهران، ایران 2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (4808 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود کودکان کمتوانذهنی در خانوادهموجب تحمیل فشارهایی بر والدین و درنهایت باعث محدود شدن پیشرفت کل خانواده میشود. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگیوالدینی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانذهنی بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مادران دانشآموزان مبتلا به کمتوانیذهنی متوسط مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 شهر تهران و کرج بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 130 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههاینظمجویی شناختی هیجانگارنفـسکی(2007)، مقیــاس چندبعــدی حمایــت اجتمــاعی ادراکشــدهزیمـت و همکـاران (1988)، مقیاس تنیدگی والدینی بری و جونز(1995)، و شیوههای والدگری بامریند (۱۹۷۳) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:نتایج نشان داد کهفقط تاثیر حمایت اجتماعی بر سبکهای والدگری معنادار نیست (21/1) در حالی کهتنیدگی والدینی و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان تاثیر معنیداری بر سبکهای والدگری دارند (0/05p<). همچنین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی تاثیر معنیداری بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان دارند (0/05p<). در نهایتنقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبکهای والدگری پذیرفته شد. نتیجهگیری:راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان، مؤلفه مرکزی در سازماندهی رفتار سازشیافته و جلوگیری از رفتارهای سازشنایافته است و از این راه میتواند جنبههای منفی تنیدگی والدینی موثر بر سبکهای والدگری مادران را کاهش دهد و از طرفی اثرات ناشی از حمایت اجتماعی را تعدیل کند.
Shakib N, Hashemi Razini H. Causal Relationship between Social Support and Parenting Stress with Parenting Styles of Mothers of Children with Intellectual Disabilites with the Mediating Role of Cognitive-Emotional Regulation Strategies . J Child Ment Health 2017; 4 (3) :37-48 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-187-fa.html
شکیب نیلوفر، هاشمی رزینی هادی. رابطه علی حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانیذهنی با میانجیگری خودنظمجویی شناختی هیجان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :37-48