دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (2658 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در استفاده از حافظه فعال و در نتیجه بروزرسانی اطلاعات، نارسایی عمدهای دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقش بروزرسانی اطلاعات در حل مسائل ریاضی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، اختلال یادگیری، مبتلا به هر دو اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و یادگیری، و دانشآموزان بهنجار انجام شد. روش:طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه پژوهش تمامی دانشآموزان کلاس پنجم مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1395-1396بود که از این میان30 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی،30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری، 30 نفر مبتلا به هر دو اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزونکنشی ، و 30 نفر دانشآموز بهنجار به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس برای گروههای نمونه 12 مسئله ریاضی طراحی شد که 6 مسئله بدون نیاز به بروزرسانی اطلاعات و 6 مسئله دیگر نیازمند بروزرسانی اطلاعات بود. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنیدار، تحلیل شد. یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد در هر دو نوع مسئله، دانشآموزان بهنجار و دانشآموزان مبتلا به نارسایی توجه/ فزونکنشی، عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشته و دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز عملکردشان بهتر از دانشآموزانی بود که همزمان از اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزونکنشی رنج میبرند (0/001>P). نتیجهگیری:بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ضعف در حافظه فعال میتواند منجر به نارسایی در حل مسائل نیازمند بروزرسانی اطلاعات شود.
Shadbafi M. Comparison of Students with ADHD, LD, and Typically Developing Students in the Ability of Solving Mathematical Problems when Information must be Updated and when They must not be Updated. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :146-156 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-194-fa.html
شادبافی محمد. توانایی حل مسائل ریاضی با و بدون نیاز به بروزرسانی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، ناتوانی یادگیری، و دانش آموزان با تحول بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :146-156