[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 108-99 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن در دانش‌آموزان با آسیب بینایی
علی اکبر ارجمندنیا1 ، صمد عظیمی گروسی* 1، صباح وطنی1 ، علی کاظمی رضایی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
چکیده:   (4539 مشاهده)

زمینه و هدف: بدون بینایی درک فرد از دنیای اطرافش متفاوت خواهد بود و همین مشکل می‌تواند به مشکلات عاطفی و اجتماعی مانند اضطراب اجتماعی و خودپنداشت منفی در او منجر شود. این پژوهش با هدف مطالعه اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن در دانش‌آموزان با و بدون آسیب بینایی انجام گرفت.

روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر شهر تهران بود که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 70 دانش‌آموز 14-18 ساله پسر با آسیب بینایی بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مجتمع نابینایان شهید محبی انتخاب شدند. گروه مقایسه 70 نفر از دانش‌آموزان بدون آسیب بینایی بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از مدارس شهر تهران انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، آزمون تن فیشر (فیشر، 1970)، و مقیاس خودپنداشت کودکان (پیرز، 1969) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در متغیرهای اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن بین دانش‌آموزان با و بدون آسیب بینایی تفاوت معناداری وجود دارد  (0/01 > p).

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که افراد با آسیب بینایی در معرض اضطراب اجتماعی بالاتر، خودپنداشت پایین‌تر و تصویر بدن منفی‌تری نسبت به همتایان بدون آسیب بینایی هستند؛ بنابراین باید با طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب برای والدین و معلمان، به پرورش حس مثبت بودن، جرئت‌مندی، و صمیمی بودن در کودکان با آسیب بینایی پرداخت.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، تصویر بدن، آسیب بینایی
متن کامل [PDF 588 kb]   (1892 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/28 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A, Azimi Garosi S, Vatani S, Kazemi Rezai A. Investigating Social Anxiety, Self-Image, and Body Image among Students with Visual Impairment. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :99-108
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-199-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، عظیمی گروسی صمد، وطنی صباح، کاظمی رضایی علی. مطالعه اضطراب اجتماعی، خودپنداشت، و تصویر بدن در دانش‌آموزان با آسیب بینایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :99-108

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645