[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 186-176 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان بر مبنای حمایت اجتماعی و تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی
صمد رشیدیان* 1، نورالدین رشیدی2 ، نیکزاد قنبری1
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4047 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانش ­آموزان پیامدهای منفی و مخربی برای فرد و جامعه به دنبال دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش پیش‌بینی تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی و حمایت اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت دانش ­آموزان انجام شد.
روش­: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. داده­های پژوهش از 246  نفر از دانش ­آموزانی که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع متوسطه اول در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس جمع ­آوری شد. ابزارهای مورداستفاده در این مطالعه پرسشنامه ­های حمایت اجتماعی (زیمنت و همکاران، 1988)، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (آنگ و هوان، 2006)، و پرسشنامه­ اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1988) بود. داده­ها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تحلیل شد.
یافته­ ها: تنیدگی ناشی از انتظارات والدین و انتظارات خود رابطه مثبت با اعتیاد به اینترنت دارد در حالی که حمایت اجتماعی دوستان و خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی دوستان (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات والدین (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات خود (0/001>p)، و حمایت خانواده (0/01>p) اثر پیش­ بینی­ کنندگی معنی­داری روی شاخص تعدیل‌شده اعتیاد به اینترنت در دانش ­آموزان دارند. متغیر­های پیش بین روی‌هم 69 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کند.
نتیجه ­گیری: یافته­ ها نشان داد که انتظارات خانواده ­ها و همچنین حمایت آنها نقش مهمی در پیش­ بینی اعتیاد به اینترنت دارد؛ بنابراین طراحی برنامه ­های پیش گیرانه مبتنی بر خانواده برای کاهش گرایش نوجوانان به اعتیاد به اینترنت ضروری به نظر می­رسد.
واژه‌های کلیدی: تنیدگی، انتظارات تحصیلی، حمایت خانواده، اعتیاد به اینترنت
متن کامل [PDF 676 kb]   (1146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/22 | پذیرش: 1396/5/29 | انتشار: 1396/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidiyan S, Rashidi N, Ghanbari N. Prediction of Internet Addiction in Students based on Social Support and Academic Expectations Stress. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :176-186
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-211-fa.html

رشیدیان صمد، رشیدی نورالدین، قنبری نیکزاد. پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان بر مبنای حمایت اجتماعی و تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :176-186

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-211-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645