زمینه و هدف:مهارتهای اجتماعی شالوده ارتباطهای موفق و رودررو است و برخورداری از آن و ارتباطهای ثمربخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی با لگو بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش:روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله مرکز آموزشی لگو استان یزد در سال تحصیلی 95-1394 بود که نمونهای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (ویرت و همکاران ،1984)استفاده شدکه بر روی افراد نمونه در مراحل اجرای آموزش لگو و در دوره پیگیری اجرا شد. بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر بهره گرفته شد. یافتهها:نتایج نشان داد که بازی با لگو بر افزایش مهارتهای اجتماعیکودکان 4 تا 6 ساله تأثیر معنادار دارد (0001/0p<). نتیجهگیری:بر اساسیافتههایحاصلازپژوهش،میتوان بر اهمیت بازی با لگو بر مهارت اجتماعی کودکان تأکید کرد و از آن به عنوان یک روش مؤثر بهره گرفت.
Barzegar Bafrooei K, Amogadiri M. The Impact of Playing with Lego on Social Skills of Preschool Children. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :130-142 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-213-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، عموقدیری مهسا. تأثیر بازی با لگو بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. ۱۳۹۶; ۴ (۳) :۱۳۰-۱۴۲