[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 118-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی
محمد مشکانی* 1، ادریس نوری2 ، مریم لطفی2 ، قربان عبادی نیا2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
2- آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان
چکیده:   (4023 مشاهده)
زمینه و هدف: از آن­جایی ­که دانش­ آموزان نارساخوان در آگاهی واجی مشکل دارند و از حرمت خود پایین‌تری برخوردارند، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانش‌آموزان نارساخوان بود.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش­ آموزان نارساخوان مراجعه ­کننده به مرکز اختلال‌های یادگیری شکوفای شهر گرگان بود که 30 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و به‌طور مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. ابزار پژوهش، آزمون خواندن نما (کرمی­نوری و مرادی، 1387) و مقیاس حرمت خود پپ (1999)  بود. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه­ ای، آگاهی واجی را به صورت گروهی آموزش دیدند. داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش آگاهی واجی بر خواندن واژه‌ها، درک واژه‌ها، تشخیص واژه‌های هم ­قافیه، حذف آواها و خواندن شبه ­واژه‌ها تأثیر معناداری داشته و باعث افزایش مهارت خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان می­ گردد. همچنین این آموزش حرمت خود دانش ­آموزان نارساخوان را به طور معناداری افزایش داده است (0/01> P).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می ­توان نتیجه گرفت آموزش آگاهی واج ­شناختی در بهبود مهارت‌های خواندن، کیفیت آموزشی و افزایش احساس مثبت تحصیلی دانش‌آموزان با نارساخوانی تأثیر معناداری دارد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی واجی، نارساخوان، حرمت خود
متن کامل [PDF 922 kb]   (4075 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/5 | پذیرش: 1396/6/28 | انتشار: 1396/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshkani M, Nuori E, Lotfi M, Ebadinya G. Effect of Phonological Awareness on Improving Reading and Self-esteem of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :107-118
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-228-fa.html

مشکانی محمد، نوری ادریس، لطفی مریم، عبادی نیا قربان. تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :107-118

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-228-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645