1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان 2- آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان
چکیده: (4552 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجایی که دانش آموزان نارساخوان در آگاهی واجی مشکل دارند و از حرمت خود پایینتری برخوردارند، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانشآموزان نارساخوان بود. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان نارساخوان مراجعه کننده به مرکز اختلالهای یادگیری شکوفای شهر گرگان بود که 30 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و بهطور مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. ابزار پژوهش، آزمون خواندن نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و مقیاس حرمت خود پپ (1999) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای، آگاهی واجی را به صورت گروهی آموزش دیدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش آگاهی واجی بر خواندن واژهها، درک واژهها، تشخیص واژههای هم قافیه، حذف آواها و خواندن شبه واژهها تأثیر معناداری داشته و باعث افزایش مهارت خواندن در دانشآموزان نارساخوان می گردد. همچنین این آموزش حرمت خود دانش آموزان نارساخوان را به طور معناداری افزایش داده است (0/01> P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت آموزش آگاهی واج شناختی در بهبود مهارتهای خواندن، کیفیت آموزشی و افزایش احساس مثبت تحصیلی دانشآموزان با نارساخوانی تأثیر معناداری دارد.
Moshkani M, Nuori E, Lotfi M, Ebadinya G. Effect of Phonological Awareness on Improving Reading and Self-esteem of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :107-118 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-228-fa.html
مشکانی محمد، نوری ادریس، لطفی مریم، عبادی نیا قربان. تأثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :107-118