[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 164-153 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه پیشرفت تحصیلی و عملکرد رفتاری دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در مراکز آموزشی تلفیقی و جداسازی شده استان مازندران
زهرا رجب پور عزیزی* 1، رجبعلی محمدزاده ادملایی2
1- موسسه آموزش عالی فروردین قائم‌شهر
2- دانشگاه پیام نور واحد بندپی
چکیده:   (3183 مشاهده)
زمینه و هدف: یکپارچه‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس آموزش عمومی یکی از موضوعات مهم نظام‌های آموزشی است. هدف پژوهش حاضر مطالعه پیشرفت تحصیلی و عملکرد رفتاری دانش‌آموزان با آسیب شنوایی مراکز با نیازهای ویژه و تلفیقی استان مازندران بود.
 روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای ‌است. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان با آسیب‌ شنوایی در مراکز آموزشی تلفیقی و جداسازی­شده استان مازندران بود که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه 78 نفر از دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بودند (35 دانش­آموز از مدارس تلفیقی و 33 دانش­آموز از مدارس جداسازی­شده) که به صورت در دسترس انتخاب شده­اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات چک­لیست رفتار کودک نسخه معلم (آخنباخ، 2001)، آزمون ماتریس پیش‌رونده ریون (کرمی، 1389)، و پرونده تحصیلی دانش‌آموزان بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تی گروه‌های مستقل، آزمون من­ویتنی و کالموگروف­اسمیرنف تحلیل شد.
 یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات تحصیلی دانش‌آموزان مدارس با نیازهای ویژه بالاتر از میانگین نمرات دانش‌آموزان با آسیب شنوایی مدارس تلفیقی بود (001/0P<) اما میزان عملکرد رفتاری هر دو به استثناء مؤلفه مشکلات جسمانی گروه معنادار نبود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر نتیجه­گیری می­شود که یکپارچه‌سازی دانش‌آموزان با آسیب‌شنوایی در مدارس آموزش عمومی استان مازندران منجر به پیشرفت تحصیلی آنها نشده است و طرح یکپارچه‌سازی آموزشی  نیاز به بازنگری از نظر بسترسازی­های لازم دارد.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز با آسیب شنوایی، مراکز آموزشی تلفیقی، پیشرفت تحصیلی، عملکرد رفتاری
متن کامل [PDF 817 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/6 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabpour Azizi Z, Mohamadzade R. Comparison of Academic Achievement and Behavioral Performance of Students with Hearing Impairment in Inclusive and Separated Schools of Mazandaran Province. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :153-164
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-229-fa.html

رجب پور عزیزی زهرا، محمدزاده ادملایی رجبعلی. مقایسه پیشرفت تحصیلی و عملکرد رفتاری دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در مراکز آموزشی تلفیقی و جداسازی شده استان مازندران. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :153-164

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645