1- موسسه آموزش عالی فروردین قائمشهر 2- دانشگاه پیام نور واحد بندپی
چکیده: (3766 مشاهده)
زمینه و هدف: یکپارچهسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس آموزش عمومی یکی از موضوعات مهم نظامهای آموزشی است. هدف پژوهش حاضر مطالعه پیشرفت تحصیلی و عملکرد رفتاری دانشآموزان با آسیب شنوایی مراکز با نیازهای ویژه و تلفیقی استان مازندران بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان با آسیب شنوایی در مراکز آموزشی تلفیقی و جداسازیشده استان مازندران بود که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه 78 نفر از دانشآموزان با آسیبشنوایی بودند (35 دانشآموز از مدارس تلفیقی و 33 دانشآموز از مدارس جداسازیشده) که به صورت در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات چکلیست رفتار کودک نسخه معلم (آخنباخ، 2001)، آزمون ماتریس پیشرونده ریون (کرمی، 1389)، و پرونده تحصیلی دانشآموزان بود. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از آزمون تی گروههای مستقل، آزمون منویتنی و کالموگروفاسمیرنفتحلیل شد. یافتهها:یافتهها نشان داد میانگین نمرات تحصیلی دانشآموزان مدارس با نیازهای ویژه بالاتر از میانگین نمرات دانشآموزان با آسیب شنوایی مدارس تلفیقی بود (001/0P<)اما میزان عملکرد رفتاری هر دو به استثناء مؤلفه مشکلات جسمانی گروه معنادار نبود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر نتیجهگیری میشود که یکپارچهسازی دانشآموزان با آسیبشنوایی در مدارس آموزش عمومی استان مازندران منجر به پیشرفت تحصیلی آنها نشده است و طرح یکپارچهسازی آموزشی نیاز به بازنگری از نظر بسترسازیهای لازم دارد.
Rajabpour Azizi Z, Mohamadzade R. Comparison of Academic Achievement and Behavioral Performance of Students with Hearing Impairment in Inclusive and Separated Schools of Mazandaran Province. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :153-164 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-229-fa.html
رجب پور عزیزی زهرا، محمدزاده ادملایی رجبعلی. مقایسه پیشرفت تحصیلی و عملکرد رفتاری دانشآموزان با آسیب شنوایی در مراکز آموزشی تلفیقی و جداسازی شده استان مازندران. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :153-164