1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران 2- دانشگاه گیلان، گیلان 3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
چکیده: (6650 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری به عنوان جمعیت در معرض خطر برای مشکلات رفتاری، لزوم توجه به بهزیستی و نیازهای این دانش آموزان را دوچندان میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان انجام شده است.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. نمونه پژوهش شامل 50 دانش آموز با ناتوانی یادگیری و 50 دانش آموز بدون ناتوانی که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب، و از نظر متغیرهای سن و هوش با گروه ناتوان یادگیری با هم همتا شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس مشکلات رفتاری راتر (1976) استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین ویژگی های رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که کودکان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری دارند. از این رو ارائه برنامه های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلال های رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است.
Farideh H, SeyyedNoori S Z, Karimi Lichahi R. Comparison of Behavioral Problems in Students with and Without Learning Disabilities from the Teachers’ Perspectives. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :19-26 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-24-fa.html
حمیدی فریده، سیدنوری سیده زهرا، کریمی لیچاهی رقیه. مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :19-26