[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 26-19 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان
فریده حمیدی* 1، سیده زهرا سیدنوری2 ، رقیه کریمی لیچاهی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
2- دانشگاه گیلان، گیلان
3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
چکیده:   (6650 مشاهده)

زمینه و هدف: شناسایی دانش­ آموزان با ناتوانی­ های یادگیری به عنوان جمعیت در معرض خطر برای مشکلات رفتاری، لزوم توجه به بهزیستی و نیاز­های این دانش ­آموزان را دوچندان می­کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات رفتاری دانش ­آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان انجام شده است.

روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی مقایسه­ ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. نمونه پژوهش شامل 50 دانش ­آموز با ناتوانی یادگیری و 50 دانش­ آموز بدون ناتوانی که به شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای تصادفی انتخاب، و از نظر متغیر­های سن و هوش با گروه ناتوان یادگیری با هم همتا شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از مقیاس مشکلات رفتاری راتر (1976) استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین ویژگی­ های رفتاری دانش ­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه نشان داد که کودکان با ناتوانی یادگیری خطر­­پذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری دارند. از این رو ارائه برنامه­ های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلال­ های رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است.

واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری، دانش آموزان، ناتوانی یادگیری، معلمان
متن کامل [PDF 765 kb]   (2545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/20 | پذیرش: 1393/8/3 | انتشار: 1393/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farideh H, SeyyedNoori S Z, Karimi Lichahi R. Comparison of Behavioral Problems in Students with and Without Learning Disabilities from the Teachers’ Perspectives. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :19-26
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-24-fa.html

حمیدی فریده، سیدنوری سیده زهرا، کریمی لیچاهی رقیه. مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :19-26

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-24-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645