1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان 2- دانشگاه فرهنگیان، گرگان
چکیده: (5568 مشاهده)
زمینه و هدف:افسردگی از جمله عواملی است که امروزه در حال گسترش بوده و جوانب فردی و اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد و از آنجایی که اختلالات یادگیری و هوش هیجانی میتواند بر میزان افسردگی دانشآموزان مؤثر باشد بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با هوش هیجانی و اختلال یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد آنها 2050 نفر بود. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 295 نفر از دو منطقه شهری و روستایی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2004) و پرسشنامه افسردگی (ماریا کواس، 1977) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران، 2011) بود. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین افسردگی و اختلال یادگیری رابطه مثبت برقرار است، بین هوش هیجانی و اختلال یادگیری رابطه منفی برقرار است، و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار و غیرمستقیم با افسردگی دارد (01/0>(P. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که بین اختلال یادگیری با افسردگی و هوش هیجانی به ترتیب رابطهمستقیم و وارونه برقرار بوده و هوش هیجانی بر افسردگی اثر غیرمستقیم دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصلشده از مدل ساختاری ارائهشده، اختلال یادگیری اثرگذاری بیشتری نسبت به هوش هیجانی بر افسردگی دارد.
Badeleh A, Toomaj A. Structural Equations of Relationships between Learning Disorder, Emotional Intelligence and Depression in Primary School Students. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :59-70 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-247-fa.html
بادله علیرضا، توماج عبدالجلال. معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری، هوش هیجانی و افسردگی در دانشآموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :59-70