1- گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران 3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیف دانشگاه الزهرا
چکیده: (5003 مشاهده)
زمینه و هدف:نشانههای بالینی وسواس- بی اختیاری و پرخاشگری موجب آسیبقابل ملاحظه در کنش وری عاطفی و اجتماعی مبتلایان به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی می شود که لازم است روشهای مناسب تشخیصی و درمانی برای این گروه از کودکان در نظر گرفته شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک بر پرخاشگری و نشانه های بالینی وسواس- بی اختیاری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی بود. روش: روش پژوهششبه آزمایشیودرچهارچوبطرح هایپیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی شهر تهران بود که در سال 1395 به مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره این شهر مراجعه کردند. نمونه شامل 24 دانش آموز پسر 10 تا 14 ساله بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به طور مساوی در گروه آزمایشی و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی کانرز (1999)، مقیاس یل- براون (1989) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، بود. برنامه مداخلهای درمان نوروفیدبک طی 33 هفته متوالی به صورت 3 جلسه نیم ساعته در هر هفته اجرا شد. داده های بهدستآمده به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان نوروفیدبک منجر به کاهش معناداری در نمرات نشانه های بالینی وسواس و تمامی مؤلفههای پرخاشگری در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی شده است (0/05P<). نتیجهگیری:بنا بر نتایج این مطالعه، به نظر می رسد درمان مبتنی بر نوروفیدبک می تواند درمان اثربخشی در زمینۀ نشانه های وسواس- بیاختیاری و پرخاشگری در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی باشد.
Ghasemzadeh S, Mohajerani M, Nooripour R, Afzali L. Effectiveness of Neurofeedback on Aggression and Obsessive-Compulsive Symptoms among Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :3-14 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-264-fa.html
قاسم زاده سوگند، مهاجرانی محمد، نوری پور لیاولی رقیه، افضلی لیلا. تأثیر نوروفیدبک بر پرخاشگری و نشانه های بالینی وسواس- بی اختیاری دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :3-14