[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 24-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توانایی حل‌مسئله‌‌ اجتماعی در دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار
معصومه شمسی1 ، قربان همتی علمدارلو* 1، ستاره شجاعی1
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (3446 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان کم ­توان ذهنی از جمله افرادی هستند که در توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی ضعف دارند و در هنگام رویارویی با موقعیت‌های اجتماعی با مشکلات بسیاری روبرو ‌می­شوند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی در دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی و دانش ­آموزان با تحول ذهنی بهنجار بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی ـ مقایسه‌ای بود. حجم نمونه این پژوهش شامل 134 نفر (67 نفر دانش‌آموز  کم‌توان‌ذهنی و 67 نفر دانش‌آموز بهنجار) بودند که آزمودنی‌های کم توان ذهنی به روش در دسترس و آزمودنی‌های با تحول ذهنی بهنجار با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله‌ای  از مراکز آموزش عمومی و ویژه شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور سنجش میزان توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی از نسخه تجدیدنظرشده سیاهه حل‌مسئله‌ اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. داده‌های گردآوری­ شده با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دانش‌آموزان دختر کم­توان ذهنی و بهنجار در نمره‌ کل توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی و خرده­ مقیاس‌های آن تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/01>p)؛ بدین معنا که دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در نمره کل توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی و خرده ­مقیاس‌های آن ضعیف‌تر از دانش‌آموزان دختر با تحول ذهنی بهنجار بودند.
 نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که کم‌توانی‌ذهنی افزون بر تأثیرگذاری منفی بر عملکرد شناختی، بر توانمندی اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارد. بدین ترتیب، آموزش مهارت‌های توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی به افراد کم‌توان‌ذهنی در محیط‌های گوناگون و همچنین توانمندسازی خانواده‌های این افراد ضروری است.
واژه‌های کلیدی: کم‌توانی‌ذهنی، توانایی حل‌مسئله‌ اجتماعی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1110 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/4 | پذیرش: 1396/12/1 | انتشار: 1397/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi M, Hemmati Alamdarloo G, Shojaee S. Comparison of Social Problem Solving Ability in Girl Students with Intellectual Disability and Normally Developing Peers. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :15-24
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-270-fa.html

شمسی معصومه، همتی علمدارلو قربان، شجاعی ستاره. مقایسه توانایی حل‌مسئله‌‌ اجتماعی در دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :15-24

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-270-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660