[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش هیجان پذیری و توانایی خودمهارگری در تبیین رفتارهای پرخطر در دانش آموزان
کبری دلالتگر لنگرودی* 1، عباسعلی حسین خانزاده2 ، محبوبه طاهر3 ، آرزو مجرد4
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود
4- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (4262 مشاهده)
زمینه و هدف: مفهوم گسترده رفتار پر­خطر، دامنه­ ای از رفتار­ها را در بر­می ­گیرد که نه‌تنها برای فرد دارای رفتار­های پر­خطر و افراد مهم زندگی وی زیان­­ های جدی به بار می ­آورد، که باعث صدمه غیرعمدی به افراد بی­گناه دیگر نیز می­ شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هیجان­ پذیری و توانایی خودمهار­گری در تبیین رفتار­های پرخطر در دانش ­آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر دبیرستانی مشغول به تحصیل در مدارس ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 بودند که 250 نفر از آنها با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های هیجان­ خواهی (زاکرمن، 1971)، خودمهار­گری (تانجی، بامیستر و بون، 2004)، و    رفتار­های پرخطر (زادمحمدی و همکاران، 1390) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ­ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین خودمهار­گری و هیجان­ پذیری با رفتار­های پرخطر رابطه وجود دارد (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هیجان ­پذیری و خودمهار­گری می­ توانند 12 درصد از  رفتار­های پرخطر را پیش­بینی کنند (0/0001>p).
نتیجه ­گیری: هیجان­ ها خیلی سریع ­تر از منطق و شناخت آشکار می­ شوند بنابراین می­ توانند زمینه ­ساز بروز رفتارهای پرخطر می ­شوند اما خودمهارگری با کمک به تنظیم هیجان­ ها به شیوه­ای مناسب و تعدیل آنها در کاهش رفتارهای پرخطر نقش دارد.
واژه‌های کلیدی: هیجان پذیری، خودمهار گری، رفتارهای پرخطر، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1323 kb]   (1861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/15 | پذیرش: 1396/10/30 | انتشار: 1397/4/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delalatgar Langroude K, Hosseinkhanzadeh A A, Taher M, Mojarrad A. The Role of Emotionality and Self-control Ability in Explaining Risk Behaviors in Students . J Child Ment Health 2018; 5 (1) :25-35
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-273-fa.html

دلالتگر لنگرودی کبری، حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، مجرد آرزو. نقش هیجان پذیری و توانایی خودمهارگری در تبیین رفتارهای پرخطر در دانش آموزان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :25-35

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-273-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660