[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 125-115 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش الگو‌های ارتباطی خانواده در پیش ‌بینی هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال‌ یادگیری خاص
قربان همتی علمدارلو* 1، حانیه محمداسماعیل بیگی2 ، محمد رئوف انجم‌ شعاع2
1- گروه روان‎شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‎شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشکده روان‎شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (3509 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‎آموزان با اختلال یادگیری با وجود داشتن توانایی شناختی مطلوب، دچار مشکلات هیجانی- اجتماعی هستند و در مهارت‏ هوش هیجانی ضعیف عمل می‏ کنند. محیط خانواده می ‏تواند نقش اساسی در تحول مهارت‏ هوش هیجانی داشته باشد، از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش الگو‏های ارتباطی خانواده در پیش ‏بینی هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت‏ کنندگان پژوهش شامل 83 نفر از دانش‎آموزان تمامی مراکز اختلالات یادگیری شهر شیراز، در پایه‎های تحصیلی سوم تا ششم در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. یرای جمع­ آوری داده ‏ها از پرسشنامه‏ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002) و پرسش‌نامه‏ هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) استفاده شد.
یافته‏ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که جهت‎گیری گفت‎وشنود به صورت مثبت و جهت‎گیری همنوایی به صورت منفی با هوش هیجانی رابطه دارد (0/01>P).  همچنین یافتههای رگرسیون چندگانه نشان داد که جهتگیری گفت­ وشنود پیش‎بینی‏ کننده مثبت و معنی‏دار (0/001>P) هوش هیجانی و خرده­مقیاس‏های آن، و جهتگیری همنوایی (0/05> p) پیش‎بینی‏ کننده منفی و معنی‏دار مدیریت روابط و هوش هیجانی است.
نتیجه ‏گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان بیان کرد که کودکان با اختلال یادگیری خاص در خانواده‏ هایی که به بحث و تبادل نظر آزاد تشویق می‎شوند می ‏توانند هوش هیجانی مطلوبی را تجربه کنند و بالعکس در خانواده‎های که به طور مداوم همنوایی و یکسان بودن نگرش‎ها و باورها تأکید می­ شود، مدیریت روابط و هوش هیجانی ضعیف‌تری خواهند داشت. 
واژه‌های کلیدی: الگو‌های ارتباطی خانواده، هوش هیجانی، دانش‌آموزان، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 759 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/13 | پذیرش: 1396/12/12 | انتشار: 1397/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati Alamdarloo G, Mohammad Esmmaeelbeygi H, Anjomshoaa M R. The Role of Family Communication Patterns in Predicting Emotional Intelligence of Students with Specific Learning Disorder. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :115-125
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-275-fa.html

همتی علمدارلو قربان، محمداسماعیل بیگی حانیه، انجم‌ شعاع محمد رئوف. نقش الگو‌های ارتباطی خانواده در پیش ‌بینی هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال‌ یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :115-125

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-275-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660