[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 67-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر خودپنداشت و سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان با اختلال های رفتاری درون‌نمود
معصومه حسین پور* 1، شهلا شیرانی1
1- واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
چکیده:   (3290 مشاهده)
زمینه و هدف: بروز اختلال­ های هیجانی رفتاری در کودکان می­ تواند باعث آسیب به عملکرد اجتماعی، ارتباطی، و تحصیلی منجر شود؛ بدین ترتیب هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر خودپنداشت و سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان دارای اختلال رفتاری درون‌نمود است.
روش: طرح این پژوهش، نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. به منظور انجام‌ این پژوهش، نمونه‌ای شامل 30 نفر از کودکان دارای اختلال رفتاری درون‌نمود شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند­مرحله‌ای انتخاب، و در گروه‌های آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزارهای استفاده شده در ‌این پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه خودپنداشت کودکان (پیرز هریس، 1969) و پرسشنامه سازش‌یافتگی اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 10 جلسه آموزشی در طول 2 ماه دریافت کرد. داده‌های به دست آمده توسط تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر خودپنداشت و سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری درون‌نمود، تأثیر معناداری دارد (0/001p<).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر می ­توان گفت که ذهن‌آگاهی سبب می­شود تا انعطاف‌پذیری روانی فرد افزایش یافته و توانایی بیشتری در خود احساس کند، در زمان حال زندگی کند، و در خودپنداشت قوی‌تری را احساس کنند.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، خودپنداشت، سازش‌یافتگی اجتماعی، اختلال رفتاری درون‌نمود
متن کامل [PDF 686 kb]   (1622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1397/2/27 | انتشار: 1399/3/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosenzadeh M, Shirani S. The Effectiveness of Child-Based Mindfulness Training on the Self-Concept and Social Adaptation in Children with Internalizing Behavioral Disorders. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :57-67
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-283-fa.html

حسین پور معصومه، شیرانی شهلا. اثربخشی ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر خودپنداشت و سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان با اختلال های رفتاری درون‌نمود. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :57-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-283-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660