1- واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
چکیده: (3290 مشاهده)
زمینه و هدف:بروز اختلال های هیجانی رفتاری در کودکان می تواند باعث آسیب به عملکرد اجتماعی، ارتباطی، و تحصیلی منجر شود؛ بدین ترتیب هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهنآگاهی کودکمحور بر خودپنداشت و سازشیافتگی اجتماعی کودکان دارای اختلال رفتاری دروننمود است. روش:طرح این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود.به منظور انجام این پژوهش، نمونهای شامل 30 نفر از کودکان دارای اختلال رفتاری دروننمود شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و در گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه خودپنداشت کودکان (پیرز – هریس، 1969) و پرسشنامه سازشیافتگی اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 10 جلسه آموزشی در طول 2 ماه دریافت کرد. دادههای به دست آمده توسط تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر خودپنداشت و سازشیافتگی اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری دروننمود، تأثیر معناداری دارد (0/001p<).
نتیجهگیری:بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان گفت که ذهنآگاهی سبب میشود تا انعطافپذیری روانی فرد افزایش یافته و توانایی بیشتری در خود احساس کند، در زمان حال زندگی کند، و درخودپنداشت قویتری را احساس کنند.
Hosenzadeh M, Shirani S. The Effectiveness of Child-Based Mindfulness Training on the Self-Concept and Social Adaptation in Children with Internalizing Behavioral Disorders. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :57-67 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-283-fa.html
حسین پور معصومه، شیرانی شهلا. اثربخشی ذهنآگاهی کودکمحور بر خودپنداشت و سازشیافتگی اجتماعی کودکان با اختلال های رفتاری دروننمود. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :57-67