1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران 2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده: (3872 مشاهده)
زمینه و هدف:امروزه اختلالهای اضطرابی در بین کودکان بسیار شایع است و باعث کاهش کیفیت زندگی در آنها شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانههای اضطراب در کودکان است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب 8 تا 12 ساله دبستانی بود که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع تحصیلی دوم تا ششم در شهر شیراز مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1988) و نرمافزار اسمارت درایور پلاس (انستیتو آموزش مغز، 2017) به عنوان ابزار بازتوانی شناختی بود.دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بازتوانی شناختی به طور معناداری باعث کاهش نمره کل اضطراب، اضطراب جدایی و اضطراب عمومی شد (01/0≥P) اما تفاوت معناداری در میزان ترس از فضای باز، ترس از آسیب فیزیکی، ترس اجتماعی و وسواس- بیاختیاری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بهطورکلی نتایج نشان داد بازتوانی شناختی باعث بهبود و ارتقاء مهارتهای شناختی کودکان شده و در نتیجه بر کاهش اختلالهای اضطرابی تأثیر می گذارد.
Rahmanian M, Mohtarami S, Dehestani M. The Effect of Cognitive Rehabilitation Training on Improving Anxiety Symptoms in Children. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :48-58 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-291-fa.html
رحمانیان مهدیه، محترمی سمیه، دهستانی مهدی. تأثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانههای اضطراب در کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :48-58