[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 47-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس خود‌دلسوزی و حس ‌‌انسجام
محمد نریمانی1 ، ساناز عینی* 1، رامین تقوی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده:   (4450 مشاهده)
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سلامت روانی در میان افراد در حال تحصیل به شمار می‌رود و تأثیرات منفی بر بهزیستی روان­شناختی دانش‌آموز و اطرافیان وی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس خود‌دلسوزی و حس ‌انسجام انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 373 دانش­آموز شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 96-1395 بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997)، پرسشنامه حس ‌انسجام (آنتونوسکی، 1987) و مقیاس خود‌دلسوزی (نف، 2003) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته‌ها: اثر ادراک‌پذیری (0/067-=β: 0/003> p)، مهربانی به خود (0/167-=β: 0/012> p)، و ذهن‌آگاهی (0/317-=β: 0/001> p) بر فرسودگی تحصیلی، مثبت و معنادار؛ و اثر انزوا (0/745=β: 0/001> p) بر فرسودگی تحصیلی منفی و معنادار بود. همچنین خود‌دلسوزی 89 درصد و حس‌ انسجام 86 درصد از واریانس نمرات فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کند (0/001>P).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش، خود‌دلسوزی و حس‌ انسجام با فراهم‌کردن راهبردهای مقابله‌ای مؤثر هنگام رویارویی با تنیدگی‌های‌ تحصیلی و ایجاد انگیزه تحصیلی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و کاهش فرسودگی تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، خود‌دلسوزی، حس ‌انسجام، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 1423 kb]   (2476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/30 | پذیرش: 1396/11/7 | انتشار: 1397/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Einy S, Tagavy R. Explaining Students' Academic Burnout Based on Self-Compassion and Sense of Coherence . J Child Ment Health 2018; 5 (1) :36-47
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-296-fa.html

نریمانی محمد، عینی ساناز، تقوی رامین. تبیین فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس خود‌دلسوزی و حس ‌‌انسجام. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :36-47

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-296-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645