[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 82-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه گویی بر هوش ‌اخلاقی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی
مهناز کهریزه1 ، حمید رضاییان فرجی* 2، طیبه زندی‌پور2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (4630 مشاهده)
زمینه و هدف: با آشنا کردن کودکان با اصول اخلاقی و متعهد شدن آنها به این اصول، می‌توان به داشتن جامعه‌ای بالنده، پویا و اخلاق­ مدار امیدوار بود. با توجه به اهمیت تحول‌ اخلاقی کودکان در جامعه و همچنین علاقه‌ی وافر آنها به مقوله‌ی قصه‌گویی، هدف پژوهش حاضربررسی تأثیر قصه‌گویی بر هوش‌اخلاقی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی بود.
روش: روش پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون پس‌آزمون بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر 7 ساله کلاس اول ابتدایی در مناطق 2 و17 شهر تهران در سال 1395 بود. نمونه­ گیری در مناطق آموزشی به صورت تصادفی و در بین مدارس و کلاس‌های مورد نظر به صورت هدفمند انجام شد. در مجموع  108 دانش‌آموز انتخاب  وتعداد 54 نفر آنها به مدت 9 هفته، و هر هفته 45 دقیقه تحت آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه‌ی هوش اخلاقی بوربا ( درنجفی شیرازی، 1393) استفاده شد که توسط معلم دانش‌آموزان کامل شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها:یافته ­های پژوهش نشان داد که قصه­ گویی منجر به افزایش هوش اخلاقی و همه­ ی مؤلفه ­های آن در دانش ­آموزان دختر مقطع ابتدایی کلاس اول ابتدایی شده است (01/0 >p).
نتیجه­ گیری: بر ‌اساس نتایج پژوهش حاضر می ­توان استنباط کرد که قصه‌گویی  با انتقال پیام­ های اخلاقی در قالب نتیجه داستان به کودکان به تدریج باعث افزایش هوش ‌اخلاقی در کودکان می­شود.
واژه‌های کلیدی: قصه گویی، هوش اخلاقی، دانش آموزان دختر، مدارس ابتدایی
متن کامل [PDF 1142 kb]   (1546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1397/2/9 | انتشار: 1397/6/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahrizeh M, Rezaeian Faraji H, Zandipour T. The Effect of Storytelling on Moral Intelligence and its Components in Primary School Female Students . J Child Ment Health 2018; 5 (2) :72-82
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-307-fa.html

کهریزه مهناز، رضاییان فرجی حمید، زندی‌پور طیبه. تأثیر قصه گویی بر هوش ‌اخلاقی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر کلاس اول ابتدایی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :72-82

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660