1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 2- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (4630 مشاهده)
زمینه و هدف: با آشنا کردن کودکان با اصول اخلاقی و متعهد شدن آنها به این اصول، میتوان به داشتن جامعهای بالنده، پویا و اخلاق مدار امیدوار بود. با توجه به اهمیت تحول اخلاقی کودکان در جامعه و همچنین علاقهی وافر آنها به مقولهی قصهگویی، هدف پژوهش حاضربررسی تأثیر قصهگویی بر هوشاخلاقی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر کلاس اول ابتدایی بود. روش: روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی همراه با پیشآزمون – پسآزمون بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر 7 ساله کلاس اول ابتدایی در مناطق 2 و17 شهر تهران در سال 1395 بود. نمونه گیری در مناطق آموزشی به صورت تصادفی و در بین مدارس و کلاسهای مورد نظر به صورت هدفمند انجام شد. در مجموع 108 دانشآموز انتخاب وتعداد 54 نفر آنها به مدت 9 هفته، و هر هفته 45 دقیقه تحت آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهی هوش اخلاقی بوربا ( درنجفی شیرازی، 1393) استفاده شد که توسط معلم دانشآموزان کامل شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها:یافته های پژوهش نشان داد که قصه گویی منجر به افزایش هوش اخلاقی و همه ی مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی کلاس اول ابتدایی شده است (01/0 >p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان استنباط کرد که قصهگویی با انتقال پیام های اخلاقی در قالب نتیجه داستان به کودکان به تدریج باعث افزایش هوش اخلاقی در کودکان میشود.
Kahrizeh M, Rezaeian Faraji H, Zandipour T. The Effect of Storytelling on Moral Intelligence and its Components in Primary School Female Students
. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :72-82 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-307-fa.html
کهریزه مهناز، رضاییان فرجی حمید، زندیپور طیبه. تأثیر قصه گویی بر هوش اخلاقی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر کلاس اول ابتدایی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :72-82