1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده: (3965 مشاهده)
زمینه و هدف: مفهوم گسترده رفتار پرخطر، سلسله ای از رفتارها را در برمی گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتارهای پرخطر و افراد مهم زندگی وی زیان های جدی به بار می آورد، که باعث صدمه غیرعمدی به افراد بی گناه دیگر نیز می شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مهارت های حل مسئله و خودکارآمدپنداری در تبیین رفتارهای پرخطر دانش آموزان انجام شد. روش: مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانش آموزان دختر دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 94-95 تشکیل دادند که250 نفر دانش آموز از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های حل مسئله (کسیدی و لانگ، 1996)، خودکارآمدی اجتماعی نوجوان (کنلی، 1989) و رفتارهای پرخطر (زادهمحمدی، احمدآبادی و حیدری، 1390) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین مهارت های حل مسئله و خودکارآمدپنداری با رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد ( 0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت های حل مسئله و خودکارآمدپنداری می توانند 8 درصد از رفتارهای پرخطر را پیش بینی کنند (0/0001>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت افزایش مهارت های حل مسئله و خودکارآمدپنداری در دانش آموزان باعث می شود تا کمتر به رفتارهای پرخطر بپردازند و برای حل مسائل خود از راهبردهای حل مسئله مختلف استفاده کنند.
Radmehr F, Hosseinkhanzadeh A A. The Role of Problem Solving Skills and Self-efficiency in explaining the High Risk Behaviors of Students. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :157-169 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-314-fa.html
رادمهر فرشته، حسین خانزاده عباسعلی. نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :157-169