[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 157-169 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان
فرشته رادمهر*، عباسعلی حسین خانزاده
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
چکیده:   (279 مشاهده)
زمینه و هدف:  مفهوم گسترده رفتار پر­خطر، سلسله­ ای از رفتار­ها را در ­بر­می­ گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتار­های پر­خطر و افراد مهم زندگی وی زیان­­ های جدی به بار می­ آورد، که باعث صدمه غیر­عمدی به افراد بی­ گناه دیگر نیز می­ شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکار­آمد­پنداری در تبیین رفتار­های پرخطر دانش ­آموزان انجام شد.
روش:  مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانش­ آموزان دختر دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 94-95 تشکیل دادند که250 نفر دانش­ آموز از طریق نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ­های حل ­مسئله (کسیدی و لانگ، 1996)، خودکارآمدی اجتماعی نوجوان (کنلی، 1989) و رفتارهای پرخطر (زاده­محمدی، احمدآبادی و حیدری، 1390) پاسخ دادند.
یافته ­ها:  نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین  مهارت ­های حل مسئله و خودکارآمدپنداری با رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد ( 0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت­ های حل مسئله و خودکارآمدپنداری می ­توانند 8 درصد از رفتارهای پرخطر را پیش­ بینی کنند (0/0001>P).  
 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت افزایش مهارت­ های حل­ مسئله و خودکارآمدپنداری در دانش ­آموزان باعث می­ شود تا کمتر به رفتارهای پرخطر بپردازند و برای حل مسائل خود از راهبردهای حل مسئله مختلف استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: مهارت های حل مسئله، خودکارآمدپنداری، رفتارهای پرخطر، دانش آموزان
متن کامل [PDF 808 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Radmehr F, Hosseinkhanzadeh A A. The Role of Problem Solving Skills and Self-efficiency in explaining the High Risk Behaviors of Students. JCMH. 2018; 5 (3) :157-169
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-314-fa.html

رادمهر فرشته، حسین خانزاده عباسعلی. نقش مهارت های حل مسئله و خودکار آمد پنداری در تبیین رفتار های پرخطر دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :157-169

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-314-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903