[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 116-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش روش ایفای نقش بر حرمت خود و سازش‌یافتگی دانش‌آموزان
زینب کاظمی علی آباد* 1، مهناز خسروجاوید2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
چکیده:   (4184 مشاهده)
زمینه و هدف: کسب مهارت‌های اجتماعی از دوران کودکی برای تعامل سازنده با دیگران و سازش­یافتگی اجتماعی مطلوب ضروری است. یکی از راهکارهای مؤثر برای آموزش این مهارت‌ها، روش ایفای نقش است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازش‌یافتگی دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهرستان خلخال در سال تحصیلی 1396-1395 بود. در مرحله غربالگری و  بر اساس کسب نمره لازم در دو پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامه سازش‌یافتگی سین‌ها و سینگ (1993)، از میان کل دانش‌آموزان (178 نفر) تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیری داد‌‌ه‌ها نشان داد که آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازش‌یافتگی کل ‌دانش‌آموزان به‌طور معناداری مؤثر است (p<0/001). نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده‌ها نیز نشان داد که آموزش از طریق ایفای نقش بر هر یک از مؤلفه‌های حرمت خود (عمومی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی) و سه گروه از مولفه‌های سازش‌یافتگی (عاطفی، اجتماعی و تحصیلی) تأثیر معنی‌داری دارد (p<0/001).
نتیجه‌گیری: روش آموزش ایفای نقش با فراهم کردن محیطی لذت‌بخش برای یادگیری، در افزایش حرمت خود و سازش‌یافتگی دانش‌آموزان تأثیر دارد و برای آنها امکان استفاده از مهارت‌های آموخته‌شده در محیط‌های عینی زندگی را فراهم می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، حرمت خود، سازش‌یافتگی، دانش‌آموزان دختر ابتدایی
متن کامل [PDF 1270 kb]   (1069 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/14 | پذیرش: 1397/4/13 | انتشار: 1397/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi Aliabad Z, Khosrojavid M. Effect of Role Play Training on Self-esteem and Adjustment of Students. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :105-116
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-316-fa.html

کاظمی علی آباد زینب، خسروجاوید مهناز. تأثیر آموزش روش ایفای نقش بر حرمت خود و سازش‌یافتگی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :105-116

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-316-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657