1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیریز، تبریز، ایران
چکیده: (3861 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش فراگیر یکی از برنامههای مهم و اساسی در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه است. هدف این پژوهش مطالعه درک و تبیین تجربیات معلمان مدارس با نیازهای ویژه درباره چگونگی و شرایط آموزش کودکان با نیازهای ویژه و طرح آموزش فراگیر است. روش:این پژوهش به روش کیفی با رویآورد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و داههای به دست آمده از این مصاحبهها با روش پدیدارشناسی اسمیت (1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:با تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت پنج مضمون اصلی استخراج شد که بیانکننده تجارب معلمان کودکان مدارس با نیازهای ویژه در موردکار با کودکان با نیازهای ویژه و دیدگاه آنها در رابطه با طرح آموزش فراگیر است که این مضامین عبارت از مزایا، معایب،آموزش، بسترسازی فرهنگی و اجتماعی، امکانات، و معایب جداسازی هستند. نتیجهگیری: در بررسی تجارب و دیدگاه معلمان مدارس با نیازهای ویژه مشخص شد که طرح آموزش فراگیر دارای محاسن و مزایای متعددی است و چگونگی آموزش در این طرح، شیوهها، اهداف و محتوای آموزش مهم بوده و همچنین آماده شدن بسترهای فرهنگی اجتماعی و فراهم شدن امکانات از مقدمات ضروری اجرای این طرح است. نظام آموزش و پرورش کنونی که بیشتر مبتنی بر جداسازی دانشآموزان است دارای معایب اساسی بوده و نمیتواند پاسخگوی نیازهای همه دانشآموزان باشد.
Adib Y, Mir Mahmoud M, Rafieyan K, Rashidzade A, Katmi A. Perception the Experiences of Special Schools Teachers from Inclusive Education: A Phenomenological Study. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :193-204 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-317-fa.html
ادیب یوسف، میرنسب میرمحمود، رفیعیان کیوان، رشیدزاده عبداله، ختمی اعظم. درک تجارب معلمان مدارس با نیازهای ویژه از آموزش فراگیر: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :193-204