[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 75-67 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان
اقبال زارعی1 ، حسین حیدری* 2، مجتبی محمودی نودژ3 ، مهین عسکری4 ، حاتم محمدی5
1- گروه روان شناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان
2- دانشگاه هرمزگان، هرمزگان
3- دانشگاه آزاد بندرعباس، بندرعباس
4- دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ، بندرعباس
5- دانشگاه گیلان، گیلان
چکیده:   (7833 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش ­های متعددی، رابطه بین سبک­ های دلبستگی و اختلال­ های روانی را در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی بررسی کرده­اند. به طور کلی نتایج این پژوهش ­ها نشان دهنده اهمیت انکارناپذیر دلبستگی به عنوان عامل اساسی در بروز اختلال­ های هیجانی - رفتاری کودکان و نوجوانان است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک ­های دلبستگی و اختلال سلوک انجام شد.

روش: روش پژوهش توصفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان سنین 11-9 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 365 نفر از طریق نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (1984) و پرسشنامه سبک­ های دلبستگی (2005) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندانه صورت گرفت.

یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین اختلال سلوک با سبک­ های دلبستگی ناایمن دوسوگرا و آشفته رابطه مثبت معنادار وجود دارد، در حالی که بین اختلال سلوک و سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی قادرند 13 درصد از واریانس اختلال سلوک دانش ­آموزان را تبیین کنند.

نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که رابطه والد با کودک از مهم­ترین مؤلفه ­های تحول فرزند است و نقش مهمی در سلامت روان فرزندان ایفا می­کند

واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، سبک های دلبستگی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 468 kb]   (4821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/4 | پذیرش: 1393/10/7 | انتشار: 1393/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei E, Heydari H, Nodaj M M, Askari M, Mohammadi H. The Role of Attachment Styles in Predicting of Conduct Disorder among Students. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :67-75
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-32-fa.html

زارعی اقبال، حیدری حسین، نودژ مجتبی محمودی، عسکری مهین، محمدی حاتم. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :67-75

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-32-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645