[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 67-75 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان
اقبال زارعی، حسین حیدری، مجتبی محمودی نودژ، مهین عسکری، حاتم محمدی
دانشگاه هرمزگان، هرمزگان
چکیده:   (5882 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش ­های متعددی، رابطه بین سبک­ های دلبستگی و اختلال­ های روانی را در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی بررسی کرده­اند. به طور کلی نتایج این پژوهش ­ها نشان دهنده اهمیت انکارناپذیر دلبستگی به عنوان عامل اساسی در بروز اختلال­ های هیجانی - رفتاری کودکان و نوجوانان است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک ­های دلبستگی و اختلال سلوک انجام شد.

روش: روش پژوهش توصفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان سنین 11-9 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 365 نفر از طریق نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (1984) و پرسشنامه سبک­ های دلبستگی (2005) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندانه صورت گرفت.

یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین اختلال سلوک با سبک­ های دلبستگی ناایمن دوسوگرا و آشفته رابطه مثبت معنادار وجود دارد، در حالی که بین اختلال سلوک و سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای سبک­ های دلبستگی ایمن و اجتنابی قادرند 13 درصد از واریانس اختلال سلوک دانش ­آموزان را تبیین کنند.

نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که رابطه والد با کودک از مهم­ترین مؤلفه ­های تحول فرزند است و نقش مهمی در سلامت روان فرزندان ایفا می­کند

واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، سبک های دلبستگی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 468 kb]   (4173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/4 | پذیرش: 1393/10/7 | انتشار: 1393/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei E, Heydari H, Nodaj M M, Askari M, Mohammadi H. The Role of Attachment Styles in Predicting of Conduct Disorder among Students. J Child Ment Health. 2015; 1 (1) :67-75
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-32-fa.html

زارعی اقبال، حیدری حسین، نودژ مجتبی محمودی، عسکری مهین، محمدی حاتم. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی اختلال سلوک دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :67-75

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-32-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269