[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 59-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های زبان بدن و اجتماعی بر سازش یافتگی اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی
بهاره محمدیوسف، پرویز شریفی درآمدی* ، حکیمه آقایی
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (215 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت مهارت­ های اجتماعی به عنوان مهم ترین عامل اجتماعی­ شدن و سازش ­یافتگی اجتماعی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زبان ­بدن و اجتماعی بر سازش ­یافتگی اجتماعی در دانش ­آموزان مبتلا به آسیب بینایی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش ­آموزان دختر 14 ساله مبتلا به آسیب­ بینایی شهر تهران در سال 1396-1394 مراجعه کننده به مراکز بهزیستی و توان­بخشی بودند که از میان دانش ­آموزان داوطلب، 40 نفر بر اساس روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه­ 90 دقیقه‌ای تحت آموزش قرار گرفتند. آزمودنی­ های هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش به آزمون شخصیت کالیفرنیا (بخش سازش­ یافتگی اجتماعی) پاسخ دادند. داده­ های جمع­ آوری­ شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد میانگین نمره­ کل سازش ­یافتگی اجتماعی و تمامی خرده ­مقیاس ­های آن برای آزمودنی‌های گروه آزمایش در موقعیت پس ­آزمون افزایش یافته ­است؛ اما این افزایش برای خرده ­مقیاس ­های قالب­ های اجتماعی و گرایش ضداجتماعی معنی ­دار نبود (0/05<p).
نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه در برنامه آموزشی زبان ­بدن و اجتماعی، فرد با آسیب بینایی مدلی از مهارت ­های ارتباطی را فرامی‌گیرد که با استفاده از آن به خودشناسی می­پردازد و تکنیک ­های ارتباطی غیرکلامی مانند وضعیت بدن، سر تکان دادن، حالات چهره، صوت و لحن، را یاد می­گیرد که  در نتیجه سازش ­یافتگی  اجتماعی فرد بهبود می­ یابد.
واژه‌های کلیدی: مهارت های زبان بدن و اجتماعی، سازش یافتگی اجتماعی، دانش آموزان مبتلا به آسیب بینایی
متن کامل [PDF 1555 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Yusef B, Sharifi Daramadi P, Aghaie H. The Effect of Body Language and Social Skills Training on Social Adjustment of Students with Visual Impairment. JCMH. 2018; 5 (2) :59-71
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-321-fa.html

محمدیوسف بهاره، شریفی درآمدی پرویز، آقایی حکیمه. تأثیر آموزش مهارت های زبان بدن و اجتماعی بر سازش یافتگی اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :59-71

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-321-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781