1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (4494 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به مشکلات کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای در یادگیری و کنشهای اجرایی، هدف از اجرای این پژوهش بررسی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی برکنشهای اجرایی و یادگیری هیجانی اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش:روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای 15-11 سال شهر گرگان در سال 1396 بود که از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی دومرحلهای انتخابو سپس در 2 گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نشانههای مرضی کودک گادو واسپرافکین (1994)، پرسشنامه یادگیری هیجانی- اجتماعی(کرین و همکاران، 2009)، و پرسشنامه عصب-روانشناختی(کولیدج، 2002) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقهای بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر مولفههای کنشهای اجرایی مغز شامل تصمیمگیری، سازماندهی، و نابازداری؛ و همچنین برمولفههای یادگیری هیجانی- اجتماعی شامل ساماندهی تکلیف، روابط همسالان، و خودتنظیمی در افراد مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای موثر است (0/001p>). نتیجهگیری:بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت از آنجا که بخش عمدهای از افراد مبتلا به اختلال نافرمانی در کنشهای اجرایی دچار نارسایی هستند بنابراین آموزش ذهنآگاهی میتواند به عنوان یکی از شیوه های مکمل دیگر روشهای درمان در این افراد به کار رود.
Vahedi S, Mir Nasab M M, Fathi Azar E, Damghani Mirmahaleh M. The Effect of Mindfulness-based Cognitive Therapy on Executive Functioning and Social Emotional Learning in Students with Oppositional Defiant Disorder
. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :47-58 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-322-fa.html
واحدی شهرام، میرنسب میرمحمود، فتحی آذر اسکندر، دامغانی میرمحله معصومه. تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنشهای اجرایی مغز و یادگیری هیجانی اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :47-58