1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران 2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (5502 مشاهده)
زمینه وهدف: اختلالهای اضطرابی در کودکان یکی از مهم ترین علل سازش نایافتگی کودکان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیربرنامه درمانی گربه مقابلهگر بر کاهش نشانههای اختلال اضطرابی در کودکان دبستانی بود. روش: طرح پژوهشحاضر، نیمه آزمایشی، پیش آزمون - پس آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر را دختران و پسران 9 تا 11 سال مبتلا به مشکلات اضطرابی تشکیل دادند. روش نمونه گیری بهصورت در دسترس بود، به این صورت که از بین مدارس شهر تهران و با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان(مارچ و همکاران، 1997)، 32 کودک که دارای نشانههای اختلالهای اضطرابی بودند انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدهاند (16 کودک در هر گروه). کودکان گروه آزمایش تحت برنامه درمانی گربه مقابله گر قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمایش و گواه، پس آزمون و بعد از یک ماه پیگیری تأثیر درمان انجام شد. یافتهها: برای تحلیل داده های حاصله از روش تحلیل اسپانوا استفاده شد که نتایج نشان داد به طورکلی برنامه درمانی گربه مقابله گر در کاهش اختلال های اضطرابی در کودکان تأثیر معنادار داشته و تأثیر این شیوه درمانی بر تمامی نشانه های اختلالهای اضطرابی در دوره پیگیری یکماهه، پایدار بوده است (0/05>p). نتیجه گیری: برنامه درمانی گربه مقابله گر می تواند با تشخیص نشانه های تحریک اضطراب ناخواسته به کودکان و استفاده از این نشانه ها بهعنوان راهنما در جهت به کارگیری راهبردهای مدیریت اضطراب به کاهش اختلالهای اضطرابی در کودکان منجر شود.
Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. The Impact of Coping Cat Program on Symptoms Reduction in Children with Anxiety Disorders
. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :1-13 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-323-fa.html