1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده: (2903 مشاهده)
زمینه و هدف:یکی از شروط اساسی یادگیری، توجه کرن است و کودک پیش از آنکه فرایند یادگیری را آغاز کند، باید بر تکلیف توجه کند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بسته آموزشی- شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی، و انتقالی کودکان خردسال بود. روش: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 24 کودک4 تا 5 سال از مهدکودکهای شهرستان بابلسر در سال 1395 بود که به روش نمونه گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. قبل از آموزش پیش آزمون های ویسکانسین (گرانت و برگ، 1948)، استروپ (ریدلی استروپ، 1935) و عملکرد مداوم (رازولد، 1956) بر روی هر دو گروه به طور همزمان اجرا شد، سپس آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقه ای، روش های آموزش شناختی را دریافت کردند، اما گروه گواه هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکرد. در نهایت هر دو گروه در مرحله پس آزمون نیز مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. یافتهها:نتایج حاصل ازتحلیل کواریانس چندمتغیری نشان دادبین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در ابعاد توجه انتخابی و انتقالی در سطحتفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p ). نتیجهگیری: با توجه به اینکه توجه و ابعاد آن به عنوانیکیازمهارتهایشناختی اساسی هستند بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، بسته آموزشی– شناختی دانشگاه یوتا با در نظر گرفتن آموزش مهارتهای شناختی موجب افزایش توان توجه در کودکان خردسال شده است.
Baezzat F, Nourizade N. The Effect of Learning and Cognition Program of University of Utah on Sustained, Selective and Shifting Attention of Children. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :58-68 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-325-fa.html
باعزت فرشته، نوری زاده نرگس. تأثیر بسته آموزشی - شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی، و انتقالی کودکان خردسال. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :58-68