[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 68-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بسته آموزشی - شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی، و انتقالی کودکان خردسال
فرشته باعزت* 1، نرگس نوری زاده1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (2903 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شروط اساسی یادگیری، توجه کرن است و کودک پیش از آن‌که فرایند یادگیری را آغاز کند، باید بر تکلیف توجه کند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر  بسته آموزشی- شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی، و انتقالی کودکان خردسال بود.
روش: روش این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل  24 کودک 4 تا 5 سال از مهدکودک‌های شهرستان بابلسر در سال 1395 بود که به روش نمونه ­گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. قبل از آموزش پیش­ آزمون­ های ویسکانسین (گرانت و برگ، 1948)، استروپ (ریدلی استروپ، 1935) و عملکرد مداوم (رازولد، 1956) بر روی هر ­دو گروه به طور همزمان اجرا شد، سپس آزمودنی­ های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقه ­ای، روش­ های آموزش شناختی را دریافت کردند، اما گروه گواه هیچ­ گونه مداخله ­ای را دریافت نکرد. در نهایت هر دو گروه در مرحله پس ­آزمون نیز مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل ازتحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در ابعاد توجه انتخابی و انتقالی در سطح تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> p ).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه توجه و ابعاد آن به عنوان یکی از مهارت‌های شناختی اساسی هستند بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، بسته آموزشی شناختی دانشگاه یوتا با در نظر گرفتن آموزش مهارت‌های شناختی موجب افزایش توان توجه در کودکان خردسال شده است.
واژه‌های کلیدی: بسته آموزشی دانشگاه یوتا، ابعاد توجه، کودکان خردسال
متن کامل [PDF 869 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/19 | پذیرش: 1397/3/30 | انتشار: 1397/10/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baezzat F, Nourizade N. The Effect of Learning and Cognition Program of University of Utah on Sustained, Selective and Shifting Attention of Children. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :58-68
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-325-fa.html

باعزت فرشته، نوری زاده نرگس. تأثیر بسته آموزشی - شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار، انتخابی، و انتقالی کودکان خردسال. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :58-68

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660