[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 180-170 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش آموزش دیویس بر مهارت‌‌های خواندن و خلاقیت دانش‌آموزان نارساخوان
طاهره شیدایی فیروزآبادی1 ، مهشید تجربه کار* 2، افسانه توحیدی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (2837 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی، از شایع­ترین انواع اختلال یادگیری است. کودکان نارساخوان با وجود داشتن بهره هوشی بهنجار، دریافت آموزش کافی، نداشتن مشکلات بینایی و شنوایی قادر به یادگیری خواندن حروف و کلمات از طریق آموزش در مدارس آموزش عمومی  نیستند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش آموزش دیویس بر میزان مهارت‌‌ خواندن و افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان نارساخوان پسر پایه دوم و سوم دبستان انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی، طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 95-94 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 30 دانش‌آموز انتخاب، سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) جایدهی شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از  آزمون هوش ریون کودکان (رحمانی و عابدی،1383)، آزمون خواندن نما (کرمی‌نوری و مرادی،1387) و آزمون خلاقیت تورنس (1387) فرم تصویری A و B استفاده شد. ابتدا این آزمون­ها در هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد، سپس روش آموزش دیویس بر روی دانش‌آموزان گروه آزمایش در 15 جلسه 45 دقیقه‌ای به­کار گرفته شد. در پایان مجدداً آزمون خواندن نما وخلاقیت تورنس فرم B  بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به دست آمده با ساتفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها:  نتایج نشان داد که بین میزان مهارت خواندن دانش‌آموزان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. (0/01.(P < همچنین بین خلاقیت دو گروه نیز تفاوت معناداراست (0/05P <).
 نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته روش آموزش دیویس موجب بهبود مهارت‌های خواندن و خلاقیت در دانش‌آموزان نارساخوان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: روش دیویس، مهارت خواندن، خلاقیت، دانش‌آموز نارساخوان
متن کامل [PDF 813 kb]   (1246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1397/2/21 | انتشار: 1397/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SheydaeiFirouzabadi T, Tajrobehkar M, Towhidi A. The Effect of Davis Training Method on the Reading Skills and Creativity of Students with Dyslexia . J Child Ment Health 2018; 5 (3) :170-180
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-329-fa.html

شیدایی فیروزآبادی طاهره، تجربه کار مهشید، توحیدی افسانه. تاثیر روش آموزش دیویس بر مهارت‌‌های خواندن و خلاقیت دانش‌آموزان نارساخوان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :170-180

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-329-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645