[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 102-114 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرینات ادراکی - حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص
هانیه قاسمیان مقدم، مهدی سهرابی* ، حمیدرضا طاهری
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (186 مشاهده)
زمینه و هدف:  یکی از راهکارهای اساسی در بهبود مشکلات حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص، انجام فعالیت بدنی هدف­دار است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی پاریاد بر حافظه فعال  کودکان با اختلال یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه­تجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. در این مطالعه، تعداد 24 نفر از کودکان پسر 9-7 سال مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر مشهد در سال تحصیلی 1397-1396 انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه جایدهی شدند. گروه تجربی، به مدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته تمرینات ادراکی- حرکتی پاریاد را انجام دادند. گروه گواه نیز در طی این دوره به فعالیت‌های عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در حافظه فعال آزمودنی­ها، قبل و بعد از دوره تمرین، به وسیله آزمون ان بک سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تمرینات ادراکی- حرکتی پاریاد موجب بهبود حافظه فعال در گروه تجربی می­شود.؛ تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه گواه معنادار بود (0/05p<).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که تمرینات ادراکی- حرکتی پاریادبا تأثیر بر مناطق مغزی مربوط  به حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، باعث بهبود این نوع حافظه در آنها می­شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، حافظه فعال، تمرینات پاریاد
متن کامل [PDF 774 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemian Moghadam H, Sohrabi M, Taheri H. The Effect of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Working Memory of Children with Specific Learning Disorder. JCMH. 2018; 5 (3) :102-114
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-331-fa.html

قاسمیان مقدم هانیه، سهرابی مهدی، طاهری حمیدرضا. تأثیر تمرینات ادراکی - حرکتی پاریاد بر حافظه فعال کودکان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :102-114

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-331-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855