[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 88-83 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزان
جبار صالح* 1، عثمان محمودی ، مسعود پایدار
چکیده:   (10157 مشاهده)

مقدمه و هدف: افسردگی یکی از رایج­ ترین اختلال­ های روان­ شناختی است که بسیاری از روان­ درمان گران به آن توجه ویژه داشته ­اند. در پژوهش­ های مختلف، درمان­ه ای شناختی - رفتاری یکی از روش­ های مناسب در درمان اختلال ­های افسردگی تشخیص داده شده ­اند. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر درمان شناختی- رفتاری  بر کاهش افسردگی دانش ­آموزان است.

روش: طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود و بدین منظور از بین دانش ­آموزانی که به مرکز مشاوره بهزیستی و آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه مراجعه می­ کردند نمونه­ ای به حجم 30 دانش ­آموز با افسردگی شدید به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس (انگلود و همکاران، 1987) و مصاحبه بالینی بر اساس ملاک­ های ویرایش چهارم طبقه ­بندی اختلال ­های روانی (انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2000) بود.

یافته ­ها: نتایج نشان داد که روش درمان شناختی - رفتاری  در کاهش افسردگی دانش­ آموزان در مرحله پس ­آزمون تاثیر معناداری (0/0001 = P) داشته است.

نتیجه ­گیری: بر این اساس می­توان گفت مداخله شناختی - رفتاری می­ تواند به عنوان یکی از شیوه ­های درمانی مؤثر در درمان مشکلات هیجانی/رفتاری دانش ­آموزان به کار گرفته شود. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: درمان شناختی - رفتاری، افسردگی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 505 kb]   (5342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/10 | پذیرش: 1394/1/28 | انتشار: 1394/2/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saleh J, Mahmoudi O, Paydar M. Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy on the Reduction of Depression among Students. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :83-88
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-34-fa.html

صالح جبار، محمودی عثمان، پایدار مسعود. اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :83-88

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-34-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660