[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 126-136 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخلات روان‌شناختی خانواده محور بر توانایی‌های کلامی کودکان با نشانگان داون
طاهره السادات میرقائمی* ، پرویز شریفی درآمدی، غلامعلی افروز
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (118 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان با نشانگان داون به علت نارسایی در تحول مغزی و شلی عضلات در دوران اولیه تحول، در صحبت کردن و مهارت های کلامی دارای تأخیر هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات ­روان­ شناختی خانواده ­محور بر افزایش توانایی‌های کلامی کودکان دبستانی با نشانگان ­­­داون انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دبستانی 10 تا 11 ساله شهر تهران با نشانگان داون بودند که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها30 نفر به صورت هدفمند انتخاب ‌شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 3 ماه در 24 جلسه مداخلات روان‌شناختی خانواده­محور را دریافت کردند درحالی‌که گروه گواه مداخله­ ای در این زمینه دریافت نکردند. ابزار پژوهش، نسخه نوین هوش ­آزمای تهران استنفورد بینه (افروز و کامکاری، 1385) بود که در مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد مداخلات روان‌شناختی خانواده­محور به افزایش توانایی‌های کلامی دانش­ آموزان با نشانگان داون تحت مداخله منجر می‌شود. همچنین، این مداخلات سبب ارتقاء استدلال سیال کلامی، دانش کلامی، استدلال کمی کلامی، پردازش دیداری فضایی کلامی، و حافظه فعال کلامی دانش آموزان با نشانگان داون می‌شود (سطح معناداری 0/05).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخلات روان‌شناختی خانواده­­محور با آموزش راهبردهای لازم به خانواده­ ها توانسته است باعث بهبود عملکرد کلامی کودکان  با نشانگان داون شود. استلزام ­های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: مداخلات ‌روان‌شناختی خانواده‌محور، نشانگان‌‌‌داون، هوشبهر
متن کامل [PDF 921 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirqaemi T S, Sharifi Daramadi P, Afrouz G A. An Investigation on the Effect of Family-Centered Psychological Interventions on the Verbal Ability of Children with Down Syndrome. JCMH. 2018; 5 (3) :126-136
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-341-fa.html

میرقائمی طاهره السادات، شریفی درآمدی پرویز، افروز غلامعلی. بررسی تأثیر مداخلات روان‌شناختی خانواده محور بر توانایی‌های کلامی کودکان با نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :126-136

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-341-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855