[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 135-147 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان
امیر یکانی زاد*، غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی، اکبر سلیمان نژاد
دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (162 مشاهده)
زمینه و هدف: ازآن جایی‌که یکی از عوامل مؤثر در تأمین آرامش و امنیت روانی، داشتن افکاری مثبت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی دانش­ آموزان ابتدایی انجام ‌شده است.
روش: روش پـژوهش، آزمایشـی بـا طـرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره ششم ابتدایی شـهر خوی در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. نمونه آماری، تعداد 40 نفر از جامعه مذکور بودند که به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع­آوری داده­ ها در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (لوتاتز، یوسف و اولیوا، 2007) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو، 1989) استفاده شد. برنامه مداخله­ای مثبت­ اندیشی به‌صورت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش، آموزش داده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ­های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی توانسته است سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی کودکان را افزایش دهد و افراد موردمطالعه در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون به‌طور معناداری، سرمایه روان‌شناختی و شاد زیستی بیشتری داشتند (0/005P <).
نتیجه‌گیری: درمجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی در افزایش سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی کودکان را تأیید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مثبت اندیشی، سرمایه روان‌شناختی، شادزیستی
متن کامل [PDF 1099 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yekanizad A, Gol Mohammadnejhad Bahrami G, Soleimannezhad A. The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Psychological Capital and Happiness of Students. JCMH. 2019; 5 (4) :135-147
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-344-fa.html

یکانی زاد امیر، گل محمد نژاد بهرامی غلامرضا، سلیمان نژاد اکبر. اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :135-147

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-344-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3875