1- دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 3- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (3855 مشاهده)
زمینه و هدف:ازآن جاییکه یکی از عوامل مؤثر در تأمین آرامش و امنیت روانی، داشتن افکاری مثبت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سرمایه روانشناختی و شادزیستی دانش آموزان ابتدایی انجام شده است. روش: روش پـژوهش، آزمایشـی بـا طـرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره ششم ابتدایی شـهر خوی در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. نمونه آماری، تعداد 40 نفر از جامعه مذکور بودند که به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمعآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتاتز، یوسف و اولیوا، 2007) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو، 1989) استفاده شد. برنامه مداخلهای مثبت اندیشی بهصورت 10 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش، آموزش داده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، بررسی شد. یافتهها: نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی توانسته است سرمایه روانشناختی و شادزیستی کودکان را افزایش دهد و افراد موردمطالعه در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون بهطور معناداری، سرمایه روانشناختی و شاد زیستی بیشتری داشتند (0/005P <). نتیجهگیری: درمجموع، نتایج بهدستآمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبتاندیشی در افزایش سرمایه روانشناختی و شادزیستی کودکان را تأیید میکند.
Yekanizad A, Gol Mohammadnejhad Bahrami G, Soleimannezhad A. The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Psychological Capital and Happiness of Students. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :135-147 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-344-fa.html
یکانی زاد امیر، گل محمد نژاد بهرامی غلامرضا، سلیمان نژاد اکبر. اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :135-147