[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 217-206 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توجه گزینشی و حل مسئله بین دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی و اختلال نافرمانی مقابله‌ای
مرتضی ابراهیمی1 ، سید عباس حقایق* 2
1- دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده:   (3119 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال­ های نارسایی توجه- فزون­ کنشی و نافرمانی مقابله ­ای، وجوه تشابه و تمایز زیادی دارند که شناخت آنها در تشخیص و مداخلات درمانی، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو کنش ­اجرایی توجه­ گزینشی و حل مسئله بین دانش ­آموزان پسر واجد مبتلا به این دو اختلال انجام شد.
روش: طرح پژوهش از دسته پژوهش­ های مقایسه ­­­­­ای بوده و جامعه آماری آن را تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی واجد تشخیص اختلال نارسایی توجه-فزون­ کنشی و نافرمانی مقابله ­ای شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی96-1395 تشکیل می­ دادند. نمونه مورد مطالعه شامل، 32 دانش ­آموز واجد اختلال نافرمانی مقابله ­ای و 47 دانش ­آموز واجد اختلال نارسایی­ توجه-فزون­ کنشی بود که به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون استروپ ساده (استروپ،1935) و آزمون برج لندن (شایس،1982) بود که به صورت انفرادی اجرا شدند. داده­ های جمع ­آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون یومن­ ویتنی تحلیل شد.  
یافته­ ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نارسایی­ توجه-فزون­ کنشی در آزمون توجه گزینشی استروپ به­ طور معناداری نمرات بیشتری در شاخص­ های خطای ناهمخوان، بدون پاسخ همخوان، تعداد صحیح همخوان، و تعداد صحیح ناهمخوان در مقایسه با دانش ­آموزان اختلال نافرمانی مقابله­ای دارند (0/05>p)، اما در شاخص ­های حل مسئله، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نمرات پایین ­تر توجه گزینشی دانش ­آموزان واجد تشخیص اختلال نارسایی­ توجه-فزون­ کنشی در مقایسه با دانش ­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله­ ای، می­تواند یک ویژگی مهم تشخیصی بین این دو اختلال و ناشی از نارسایی عصب ­­­شناختی این کودکان باشد.  
واژه‌های کلیدی: کنش های اجرایی، اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی، اختلال نافرمانی مقابله ای
متن کامل [PDF 897 kb]   (912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/4 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار: 1397/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi M, Haghayegh S A. Comparison of Selective Attention and Problem Solving among male students with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder and Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :206-217
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-354-fa.html

ابراهیمی مرتضی، حقایق سید عباس. مقایسه توجه گزینشی و حل مسئله بین دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی و اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :206-217

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660