زمینه و هدف: ناتوانی های یادگیری مهمترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب میشوند و تقریبا 6 درصد از دانشآموزان مدارس عمومی با یک نوع ناتوانی یادگیری شناسایی میشوند. بین سال های 1991 تا 2000، در تشخیص ناتوانی یادگیری، حدود 5/28 درصد افزایش وجود داشته است. با توجه به اهمیت پیشگیری اولیه و مداخله زودهنگام در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای درک مطلب (آموزش دوجانبه) بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 که در مراکز اختلال های یادگیری، خدمات آموزشی و درمانی را دریافت میکردند با توجه به شرایط ورود به پژوهش بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برنامه آموزش راهبردهای درک مطلب، در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پس آزمون پیشرفت خواندن گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (01/0> P).
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای درک مطلب با افزایش درک خواندن میتواند به عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت حل مشکلات دانش آموزان نارساخوان، مورد استفاده قرار گیرد.
Khoshhal H, Hossein Khanzadeh A A, Parand A. Efficacy of Reading Comprehension Strategy Training on Reading Achievement among Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :21-34 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-36-fa.html
خوشحال حدیثه، حسین خانزاده عباسعلی، پرند اکرم. اثربخشی آموزش راهبردهای درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :21-34