[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 145-137 برگشت به فهرست نسخه ها
تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای
کریم عبدالمحمدی* 1، فرهاد غدیری صورمان آبادی2 ، عسگر چوبداری1 ، نیلوفرالسادات سیدپورمند2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (3621 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ­ای، یکی از مشکلات رایج دوران کودکی است که مجادله، خصومت و عدم فرمانبرداری از بزرگسالان مشخصه اصلی این اختلال است. این مطالعه با هدف مقایسه تفکرات پارانوئید و حرمت خود دانش ­آموزان مبتلا و غیرمبتلا به  اختلال نافرمانی مقابله ­ای انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع علی-  مقایسه ­ای است و نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانش ­آموز با اختلال نافرمانی مقابله ­ای و 40 دانش آموز بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دامنه سنی14 تا 15 سال مقطع راهنمایی  شهر تبریز در سال95-96 بوده است که به صورت خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه­ های حرمت خود (آیزنک، 1976) و سنجش افکار پارانوئید (گرین و همکاران، 2008) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل t مستقل  انجام شد.
یافته­ ها : نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ ای از حرمت­­ خود پایین­تر و تفکرات پارانوئید بالاتری نسبت به کودکان بدون اختلال دارا هستند (0/05>P).
نتیجه گیری:  با توجه به یافته ­های پژوهش به نظر می­رسد اختلال نافرمانی مقابله ­ای به طور غیرمستقیم  باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند کاهش سطح حرمت خود و ایجاد تفکرات پارانوئید نیز می­شود. استلزام های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله ای، تفکرات پارانوئید، حرمت خود
متن کامل [PDF 1067 kb]   (1083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/1 | پذیرش: 1397/6/18 | انتشار: 1397/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolmohammadi K, Ghadiri Sourman Abadi F, Choubdari A, Seyed Pourmand N S. Paranoid Thoughts and Self-esteem in Students with Oppositional Defiant Disorder (ODD). J Child Ment Health 2018; 5 (3) :137-145
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-376-fa.html

عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان آبادی فرهاد، چوبداری عسگر، سیدپورمند نیلوفرالسادات. تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :137-145

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-376-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660