1- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان 3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان
چکیده: (4792 مشاهده)
زمینه و هدف:عملکرد تحصیلی یک عنصر چند بعدی است و به گونهای ظریف به فراشناخت و حل مسئله مربوط است. هدف پژوهشحاضرتعیینرابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری حل مسئله است. روش: روشپژوهشحاضرتوصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 300نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برایگردآوریدادههاازپرسشنامههای باورهای فراشناخت ولز (1997)، حل مسئله هپنر (1987) وشاخصمعدلتحصیلیاستفادهشد. تحلیل دادهها با معادلات ساختاریبااستفاده ازنرم افزارهایاسپیاساسنسخه 18وایموسنسخه 20 انجامشد. یافته ها:براساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد بین فراشناخت با حل مسئله (0/001 ≥p)، فراشناخت با عملکرد تحصیلی (0/001 ≥p)، و حل مسئله با عملکرد تحصیلی (0/003 ≥p) رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: استفاده از مهارت حل مسئله و فراشناخت موجبرشد معنادار یادگیری در دانشآموزان میشود بنابراین میتوان با تقویت باورهای فراشناختی و مهارت حل مسئله، ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان، زمینه شناخت دقیق ظرفیتها، تواناییها و کاستیها بدست خودشان فراهم شود.
Jalili A, Hejazi M, Entesar Foumani G, Morovati Z. The Relationship between Meta-Cognition and Academic Performance with Mediation Role of Problem Solving. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :80-91 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-379-fa.html
جلیلی اکبر، حجازی مسعود، انتصار فومنی غلامحسین، مروتی ذکراله. رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :80-91