[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 26-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ایمن‌سازی روانی بر واکنش‌های هیجانی و قابلیت اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی
محمد عاشوری* 1، نسیبه نخستین2 ، طاهره قزاقی2
1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده:   (3072 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، قابلیت اجتماعی مطلوبی ندارند و قابلیت اجتماعی نامناسب این افراد منجر به مشکلات روان‌شناختی در زندگی آنها می‌شود، در حالی ‌که آموزش ایمن‌سازی روانی با نتایج مطلوبی همراه است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ایمن‌سازی روانی بر واکنش‌های هیجانی و قابلیت اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی بود.
روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 15 تا 18 ساله شهرستان‌های تهران در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل دادند. شرکت‌کنندگان شامل 32 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی بود که از مدارس نوراسلام ورامین و طاهر شهر ری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (16 نفر در هر گروه). گروه آزمایش، برنامه ایمن‌سازی روانی را در 10 جلسه 50 دقیقه­ای دریافت کردند در حالی که گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. ابزارهای‌ استفاده شده، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند، 1995) و پرسشنامه قابلیت اجتماعی (فلنر، لیس و فیلیپس، 1990) بود. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در پس از مداخله، میانگین نمرات افسردگی، اضطراب، و تنیدگی گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه گواه بود (0/001P<). همچنین میانگین نمرات قابلیت اجتماعی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (0/001P<).
نتیجه‌گیری: برنامه ایمن‌سازی روانی به بهزیستی فردی و تجربه‌های عاطفی شخصی وابسته است و بر فرایندهای شناختی و همچنین روابط اجتماعی تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که آموزش این برنامه‌ نقش مهمی در بهبود واکنش‌های هیجانی و قابلیت اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی داشته باشد.  
واژه‌های کلیدی: ایمن‌سازی روانی، قابلیت اجتماعی، کم‌توانی ذهنی، واکنش‌های هیجانی
متن کامل [PDF 741 kb]   (948 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/16 | پذیرش: 1397/6/3 | انتشار: 1397/11/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Nakhostin N, Ghazaghi T. The Effect of Mental Immunization Training on Psychological Reactions and Social Competency of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :13-26
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-387-fa.html

عاشوری محمد، نخستین نسیبه، قزاقی طاهره. تاثیر آموزش ایمن‌سازی روانی بر واکنش‌های هیجانی و قابلیت اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :13-26

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-387-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660