1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده: (3072 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر دانشآموزان کمتوان ذهنی، قابلیت اجتماعی مطلوبی ندارند و قابلیت اجتماعی نامناسب این افراد منجر به مشکلات روانشناختی در زندگی آنها میشود، در حالی که آموزش ایمنسازی روانی با نتایج مطلوبی همراه است. هدف این پژوهشبررسی تأثیر آموزش ایمنسازی روانی بر واکنشهای هیجانی و قابلیت اجتماعی دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بود. روش:پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 15 تا 18 ساله شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل دادند. شرکتکنندگان شامل 32 دانشآموز کمتوان ذهنی بود که از مدارسنوراسلام ورامین و طاهر شهر ری به روشنمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (16 نفر در هر گروه). گروه آزمایش، برنامه ایمنسازی روانی را در 10 جلسه 50 دقیقهای دریافت کردند در حالی که گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند، 1995) و پرسشنامه قابلیت اجتماعی (فلنر، لیس و فیلیپس،1990)بود. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در پس از مداخله، میانگین نمرات افسردگی، اضطراب، و تنیدگی گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه گواه بود (0/001P<). همچنین میانگین نمرات قابلیت اجتماعی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (0/001P<). نتیجهگیری: برنامه ایمنسازی روانی به بهزیستی فردی و تجربههای عاطفی شخصی وابسته است و بر فرایندهای شناختی و همچنین روابط اجتماعی تاثیر میگذارد؛ بنابراین به نظر میرسد که آموزش این برنامه نقش مهمی در بهبود واکنشهای هیجانی و قابلیت اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی داشته باشد.
Ashori M, Nakhostin N, Ghazaghi T. The Effect of Mental Immunization Training on Psychological Reactions and Social Competency of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :13-26 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-387-fa.html
عاشوری محمد، نخستین نسیبه، قزاقی طاهره. تاثیر آموزش ایمنسازی روانی بر واکنشهای هیجانی و قابلیت اجتماعی دانشآموزان با کمتوانی ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :13-26