[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 137-124 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط چندگانه روان بنه های سازش نایافته اولیه، روابط خانوادگی، و شخصیت مادر با ناگویی هیجانی کودکان دبستانی
الهه خلیل الرحمن1 ، زهرا یوسفی* 2
1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (3006 مشاهده)
زمینه و هدف: سال‌های دبستان یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحول است، چون بسیاری از قابلیت‌های کودک از جمله ابرازگری هیجانات در همین دوران پی‌ریزی می‌شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط چندگانه بین روان­ بنه ­های سازش ­نایافته، شخصیت، و روابط خانوادگی مادر با ناگویی هیجانی در کودکان دبستانی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 220 مادر دارای کودک دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-96 بود که از طریق نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسش­نامه ­های پنج عاملی شخصیت (کاستا و مک کرا،1992)، فرم کوتاه روان­ بنه ­های سازش ­نایافته (ولبورن و همکاران، 2002)، روابط خانوادگی (بارنز، 1982) و ناگویی هیجانی کودکان دبستانی محقق ساخته. داده‌های گردآوری شده با روش ­های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که پنج حیطه روان­ بنه ­های سازش‌نایافته گوش به زنگی بیش از حد و مهار (001/0P<)، محدودیت مختل (011/0P<)، عملکرد مختل (011/0P<)، دیگر جهت ­مندی (011/0P<)، و حیطه بریدگی و طرد (001/0P<)  با ناگویی هیجانی در کودکان دبستانی رابطه مثبت و معناداری دارد و پنج عامل شخصیت و روابط خانوادگی مادر با ناگویی هیجانی در کودکان دبستانی رابطه معناداری ندارد. همچنین از بین روان ­بنه ­های سازش‌نایافته اولیه تنها حیطه گوش به زنگی بیش از حد  و مهار مادر  و حیطه خودگردانی و عملکرد مختل مادر، توان پیش بینی ناگویی هیجانی در کودکان دبستانی را داشته است.
نتیجه ­گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت روان ­بنه ­های سازش‌نایافته مادران حالاتی منفی را در مادر ایجاد می­کنند که به ناگویی هیجانی درکودکان آنان دامن می­زند.
واژه‌های کلیدی: روان بنه های سازش نایافته، شخصیت، روابط خانوادگی، ناگویی هیجانی، کودکان دبستانی
متن کامل [PDF 735 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/4/12 | انتشار: 1398/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chalilorahman E, Yousefi Z. Multiple Relationships of Maladjustment Schemas, Personality, and Family Relations with Alexithymia in Primary School Children. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :124-137
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-389-fa.html

خلیل الرحمن الهه، یوسفی زهرا. روابط چندگانه روان بنه های سازش نایافته اولیه، روابط خانوادگی، و شخصیت مادر با ناگویی هیجانی کودکان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :124-137

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-389-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645