[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 49-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی درمانی کودک محور بر احساس خودکارآمدپنداری در تعاملات بین فردی دانش آموزان مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای
عباسعلی حسین خانزاده*
دانشگاه گیلان
چکیده:   (944 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت تعاملات بین­ فردی در تحول اجتماعی دوران کودکی، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی­ درمانی کودک­ محور بر احساس خودکارآمدپنداری در تعاملات بین­ فردی دانش ­آموزان مبتلا به نشانه ­های اختلال نافرمانی مقابله­ ای بود.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به نافرمانی مقابله ­ای مراجع­ کننده به مراکز روان‌پزشکی و روان‌شناختی شهر رشت در بازه زمانی شش ماه اول سال 1396 بود که از میان آنها 30 کودک از طریق نمونه‌گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس درجه ­بندی اختلال نافرمانی مقابله ­ای (هومرسن و همکاران، 2006)، مصاحبه بالینی ساختاریافته (انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2013)، و مقیاس خودکارآمدی کودکان در روابط بین‌فردی با همسالان (ویلر و لد، 1982) استفاده شد. مداخله آموزشی بازی­ درمانی برای گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقه ­ای با فاصله 3 روز بین جلسات ارائه شد، در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند.
یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیری یک راهه نشان داد که بازی­ درمانی کودک­ محور موجب افزایش خودکارآمدپنداری کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای در سطح کل و در موقعیت با تعارض در تعاملات بین­ فردی می‌گردد.
نتیجه­ گیری: بازی­ درمانی با شیوه­ای متناسب با سطح تحول کودکان به­ طور عینی و ملموس، تجربه مهارت­ آموزی را برای آنها فراهم می­ کند و این تمرین عملی به­ طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بهبود خودکارآمدپنداری در تعاملات بین ­فردی این کودکان می­شود.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی کودک‌محور، خودکارآمدپنداری، تعاملات بین‌فردی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 823 kb]   (572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HosseinKhanzadeh A A. The Effect of Child-Centered Play Therapy on the Self-Efficacy in Peer Relations among Students with Oppositional Defiant Disorder Symptoms. JCMH. 2017; 4 (3) :49-59
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-393-fa.html

حسین خانزاده عباسعلی. تأثیر بازی درمانی کودک محور بر احساس خودکارآمدپنداری در تعاملات بین فردی دانش آموزان مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :49-59

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-393-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768