1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران 2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3916 مشاهده)
زمینه و هدف:حضور یک کودک دارای ناتوانی یا بیماری، برای والدین و بهخصوص مادران بسیار تنش آور است زیرا که آنها تنیدگی، احساس گناه، و خستگی بیشتری را تجربه میکنند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبت اندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی های یادگیری خاص بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح تکگروهی با پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهر طارم در سال 1396 بود که از بین آنها 20 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) و پرسشنامه اجتناب شناختی (سکستون و داگاس، 2004) بود. مثبتاندیشی بهصورت 7 جلسه 120 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب dکوهن و ضریب g هدگس بررسی شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب کوهن و ضریب g نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه گواه، در متغیر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی به طور معناداری کاهش یافته است (0/01<p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت مثبتاندیشی با ایجاد تفکرات و روانبنههای ذهنی مثبت توانسته است اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص را بهبود بخشد.
Kazemi N, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T. Effect of Positive Thinking Education on Social Anxiety and Cognitive Avoidance of Mothers of Children with Specific Learning Disabilities. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :148-158 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-395-fa.html
کاظمی نواب، رسول زاده وحید، محمدی سید تقی. تأثیر آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی های یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :148-158