[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 158-148 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی های یادگیری خاص
نواب کاظمی* 1، وحید رسول زاده1 ، سید تقی محمدی2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3831 مشاهده)
زمینه و هدف: حضور یک کودک دارای ناتوانی یا بیماری، برای والدین و به‌خصوص مادران بسیار تنش ­آور است زیرا که آنها تنیدگی، احساس ­گناه، و خستگی بیشتری را تجربه می‌کنند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبت­ اندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی­ های یادگیری خاص بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح تک‌گروهی با پیش ­آزمون- پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهر طارم در سال 1396 بود که از بین آنها 20 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) و پرسشنامه اجتناب شناختی (سکستون و داگاس، 2004) بود. مثبت‌اندیشی به‌صورت 7 جلسه 120 دقیقه‌ای به گروه آزمایش آموزش داده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب d کوهن و ضریب g هدگس بررسی شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب کوهن و ضریب g نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه گواه، در متغیر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی به طور معناداری کاهش یافته است (0/01< p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت مثبت‌اندیشی با ایجاد تفکرات و روان‌بنه‌های ذهنی مثبت توانسته است اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: اجتناب شناختی، اضطراب اجتماعی، مادران کودکان با ناتوانی یادگیری، مثبت‌اندیشی
متن کامل [PDF 717 kb]   (40575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/30 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار: 1397/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi N, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T. Effect of Positive Thinking Education on Social Anxiety and Cognitive Avoidance of Mothers of Children with Specific Learning Disabilities. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :148-158
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-395-fa.html

کاظمی نواب، رسول زاده وحید، محمدی سید تقی. تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی های یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :148-158

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-395-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660