[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 58-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان با هوش متوسط
محبوبه طاهر* 1، باب اله بخشی پور ، آرزو مجرد ، مریم کوچک پور
چکیده:   (5687 مشاهده)

زمینه و هدف: هوش هیجانی و خلاقیت از عوامل موثر و تعیین‌کننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین فردی و به طور کلی در کنش‌وری سلامت هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش ­آموزان تیزهوش و دانش ­آموزان با هوش متوسط انجام شده است.

روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه­ ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان مقطع دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 93-1392 بود که از بین آنها نمونه ­­ای به حجم 60 نفر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند (30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش­ آموز با هوش متوسط). شرکت­ کنندگان به مقیاس­ های خلاقیت (عابدی، 1363) و هوش هیجانی ( بار- اُن، 1999) پاسخ دادند.

یافته ­ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که هوش هیجانی و خلاقیت (به جز مؤلفه انعطاف­ پذیری) دانش­ آموزان تیزهوش به طور معناداری بیشتر از دانش ­آموزان با هوش متوسط است (05/0> P).

نتیجه ­گیری: با استفاده از برنامه­ های آموزشی مربوط به هوش ­هیجانی و چگونگی پرورش خلاقیت به دانش ­آموزان با هوش متوسط، می­ توان عملکرد این دانش ­آموزان را بهبود بخشید. تلویحات ضمنی نتایج این پژوهش نیز در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، دانش آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 487 kb]   (4423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/1 | پذیرش: 1394/2/12 | انتشار: 1394/2/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahboobe Taher, Bakhshipour B, Mojarrad A, Koochakpour M. Comparing Emotional Intelligence and Creativity in Gifted Students and Students with Average Intelligence. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :49-58
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-40-fa.html

طاهر محبوبه، بخشی پور باب اله، مجرد آرزو، کوچک پور مریم. مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان با هوش متوسط. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :49-58

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-40-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645