زمینه و هدف: هوش هیجانی و خلاقیت از عوامل موثر و تعیینکننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین فردی و به طور کلی در کنشوری سلامت هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان با هوش متوسط انجام شده است.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 93-1392 بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز با هوش متوسط). شرکت کنندگان به مقیاس های خلاقیت (عابدی، 1363) و هوش هیجانی ( بار- اُن، 1999) پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که هوش هیجانی و خلاقیت (به جز مؤلفه انعطاف پذیری) دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان با هوش متوسط است (05/0> P).
نتیجه گیری: با استفاده از برنامه های آموزشی مربوط به هوش هیجانی و چگونگی پرورش خلاقیت به دانش آموزان با هوش متوسط، می توان عملکرد این دانش آموزان را بهبود بخشید. تلویحات ضمنی نتایج این پژوهش نیز در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Mahboobe Taher, Bakhshipour B, Mojarrad A, Koochakpour M. Comparing Emotional Intelligence and Creativity in Gifted Students and Students with Average Intelligence. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :49-58 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-40-fa.html
طاهر محبوبه، بخشی پور باب اله، مجرد آرزو، کوچک پور مریم. مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان با هوش متوسط. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :49-58