گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (4416 مشاهده)
زمینه و هدف: حل مسئله، یکی از برنامههای ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت های مشکل ساز زندگی فراهم می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان انجام شد. روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش آموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش10 جلسه دو ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت آموزش برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها در سه فرم دانش آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد. یافته ها: طبق گزارش دانش آموزان (شرکتکنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش آزمون- پسآزمون (فاصله سهماهه) و پیگیری (فاصله یکماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیرمقیاسهای حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون- پیگیری در زیر مقیاسهای حل مسئله، تفاوت معنادار نبود (0/05≥P) نتیجه گیری: آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه بهعنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
Kakabaraee K. The Impact of Family / School-Based Problem Solving Training on Problem-Solving Styles of Elementary Students. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :14-27 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-404-fa.html
کاکابرایی کیوان. تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/ مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :14-27