[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 82-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تئوری انتخاب به والدین بر پرخاشگری فرزندان دانش‌آموز آنها در دوره ابتدایی
لیلا چگنی1 ، محمد اسماعیل ابراهیمی*2 ، علی صاحبی3
1- دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانن
3- مربی ارشد و عضو هیت علمی مؤسسه تئوری انتخاب و واقعیت درمانی استرالیا
چکیده:   (4359 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع ­ترین مشکلات کودکان دوره دبستان، پرخاشگری است که با نگرش­ ها و سبک­ های والدگری والدین رابطه مستقیم دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تئوری انتخاب به مادران بر پرخاشگری فرزندان دانش ‏آموز آنها در دوره ابتدایی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی و طرح مورد استفاده در پژوهش، پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه  بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دانش ­آموزان پسر ابتدایی مشغول به تحصیل در دبستان شاهد پسرانه ناحیه یک همدان در سال تحصیلی 96-95 بودند.  پس از سه ماه مشاهده رفتاری دانش‌آموزان، بررسی پرونده‌های آنها، و مصاحبه با معلمان، نمونه ­ای به تعداد 30 نفر از مادران با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس این افراد به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه  جایدهی شدند. ابزار به کار برده شده در این پژوهش، فرم والد پرسشنامه پرخاشگری واحدی، فتحی­ آذر، حسینی­ نسبت­ و مقدم (1396) بود. سپس داده ­های جمع­ آوری شده توسط نرم­افزار 23SPSS و آزمون­ آماری کووارایانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته ‏­­های این پژوهش نشان داد که روش آموزش تئوری انتخاب به مادران بر میزان پرخاشگری کودکان آنان تأثیر دارد (P<0/01)، به­ طوری که میزان پرخاشگری کلامی، فیزیکی، و رابطه ­ای در گروه آزمایش به طور معناداری تحت تأثیر آموزش تئوری انتخاب به مادران، کاهش یافته است، ولی تغییرات معنی داری در گروه گواه مشاهده نشد.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که آموزش تئوری انتخاب به دلیل ماهیت انگیزشی، تغییر باورها، افکار، و نگرش والدین، به کاهش پرخاشگری در فرزندان منجر شده است.
واژه‌های کلیدی: پرخاشگری، آموزش تئوری انتخاب، دانش ­آموزان، مادران
متن کامل [PDF 774 kb]   (2217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/13 | پذیرش: 1397/3/21 | انتشار: 1398/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chegini L, Ebrahimi M I, Sahebi A. The Effect of Choice Theory Training to Parents on the Aggression of Their Children in Elementary School. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :70-82
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-405-fa.html

چگنی لیلا، ابراهیمی محمد اسماعیل، صاحبی علی. تأثیر آموزش تئوری انتخاب به والدین بر پرخاشگری فرزندان دانش‌آموز آنها در دوره ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :70-82

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-405-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710