[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات‌روان‌شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان‌سنجی
سعید اکبری زردخانه، علی محمد زنگانه، نادر منصورکیایی، مجتبی مهدوی، مریم آل بویه، محسن جلالت دانش، عین الله طیموری، سیامک طهماسبی گرمتانی
گروه روان‌شناسی کاربردی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (672 مشاهده)
زمینه و هدف: غربالگری جامع برای داشتن سلامت ‌روان، گام بزرگی در بهسازی ارائۀ خدمات است، تا بدین‌ وسیله، خدمات روانی مدرسه­محور، به جای تأکید بر درمان، بر پیشگیری، مداخلۀ زودهنگام، و ارتقا، متمرکز باشد. هدف پژوهش کنونی طراحی مقیاسی برای ارزیابی سلامت ‌روان‌شناختی کودکان بر اساس گزارش معلمان و مبتنی بر نظام نشانه‌شناسی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی است و جامعۀ آن معلمان مدارس ابتدایی استان­های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر، 219 نفر بود که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل گویه‌ها برای 112 گویه حاکی از آن بود که تمام گویه‌ها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هفت مؤلفه‌ای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش ایکوامکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می‌کنند، مناسب‌ترین و ساده‌ترین ساختار برای این داده‌ها است. افزون بر آن، خرده‌مقیاس‌ها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین 67/0 (خودگردانی) تا 93/0 (نقص در انجام تکلیف) است. در نهایت 64 گویه در هفت عامل، به‌عنوان ساختار نهایی در نظر گرفته شد.
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب مقیاس سلامت ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، این ابزار برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانش­آموزان در مجموعه‌های آموزشی، درمانی، و محیط‌های بالینی در جامعه ایرانی، قابل‌ استفاده است.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز، مشکلات ‌روان‌شناختی، مقطع ابتدایی، معلم، ابزارسازی
متن کامل [PDF 1087 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Zardkhaneh S, Zanganeh A, Mansour Kiaee N, Mahdavi M, Alebuieh M, Jallalat-e-Danesh M, et al . Priliminary Version of Psychological Problems Scale- Teacher Form: Development and Psychometric Evaluation. jcmh. 2019; 6 (1) :1-13
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-408-fa.html

اکبری زردخانه سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، مهدوی مجتبی، آل بویه مریم، جلالت دانش محسن، و همکاران.. نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات‌روان‌شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان‌سنجی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :1-13

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-408-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937