1- گروه روانشناسی کاربردی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 2- معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران 3- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 5- دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 6- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (4308 مشاهده)
زمینه و هدف: غربالگری جامع برای داشتن سلامت روان، گام بزرگی در بهسازی ارائۀ خدمات است، تا بدین وسیله، خدمات روانی مدرسه محور، به جای تأکید بر درمان، بر پیش گیری، مداخلۀ زودهنگام، و ارتقا، متمرکز باشد. هدف پژوهش کنونی طراحی مقیاسی برای ارزیابی سلامت روانشناختی کودکان بر اساس گزارش معلمان و مبتنی بر نظام نشانهشناسی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ شیوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی است و جامعۀ آن معلمان مدارس ابتدایی استان های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر، 219 نفر بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: نتایج تحلیل گویهها برای 112 گویه حاکی از آن بود که تمام گویهها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هفت مؤلفهای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش ایکوامکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین میکنند، مناسبترین و سادهترین ساختار برای این دادهها است. افزون بر آن، خردهمقیاسها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین 67/0 (خودگردانی) تا 93/0 (نقص در انجام تکلیف) است. در نهایت 64 گویه در هفت عامل، بهعنوان ساختار نهایی در نظر گرفته شد. نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب مقیاس سلامت روانشناختی دانشآموزان در مقطع ابتدایی، این ابزار برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان در مجموعههای آموزشی، درمانی، و محیطهای بالینی در جامعه ایرانی، قابل استفاده است.
Akbari Zardkhaneh S, Zanganeh A, Mansour Kiaee N, Mahdavi M, Alebuieh M, Jallalat-e-Danesh M, et al . Priliminary Version of Psychological Problems Scale- Teacher Form: Development and Psychometric Evaluation. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :1-13 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-408-fa.html
اکبری زردخانه سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، مهدوی مجتبی، آل بویه مریم، جلالت دانش محسن، و همکاران.. نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلاتروانشناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روانسنجی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :1-13