[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 158-167 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی زودهنگام کوئین بر حرمت‌خود کودکان پیش دبستانی
سایه ناز صنیعی آباده، احمد عابدی
گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (450 مشاهده)
زمینه و هدف: دوره پیش‌دبستانی به عنوان یکی از مهم­ترین دوره‌های تحولی کودکان بوده که توجه به آن می‌تواند به تحول شخصیت سالم در بزرگسالی منجر شود، زیرا مفاهیم مرتبط به تحول شناختی، هیجانی، عاطفی، و اجتماعی در این دوره پایه‌گذاری و تحول می‌یابد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی زودهنگام کوئین بر حرمت‌خود کودکان پیش از دبستان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی (5 ساله) و والدین آنها (34 تا 42 سال) در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. در پژوهش حاضر با مراجعه به مراکز پیش‌دبستانی با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس ، تعداد ۳۰ کودک انتخاب و از والدین آنها جهت شرکت در پژوهش دعوت شد. سپس والدین در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف (۱۵ نفر در هر گروه). جایدهی شدند ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه حرمت‌خود کودکان (عزیزی مقدم، ۱۳۸۶) بود. قبل از ارائه مداخله (دوره آموزشی زودهنگام کوئین)، مرحله پیش‌آزمون برای دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد و سپس گروه آزمایش در معرض ۸ جلسه (۹۰ دقیقه‌ای) دوره آموزشی زودهنگام کوئین قرار گرفت. پس از پایان دوره مداخله از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر با روش تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزشی زودهنگام کوئین بر حرمت‌خود کودکان پیش‌دبستانی تأثیر دارد (0/0005P<)؛ به گونه­ ای که 29 درصد تغییرات حرمت‌خود کودکان پیش‌دبستانی توسط برنامه آموزشی زودهنگام کوئین تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: درآموزش برنامه کوئین به والدین، تکنیک‌هایی مانند چگونگی تقویت مهارت دانش، حافظه، استدلال دیداری - فضایی، مهارت‌های شناختی، و مهارت‌های حرکتی ظریف فرزندشان آموزش داده شد و در نتیجه سبب بهبود ادراک خودکارآمدی در کودکان و به مرور زمان باعث  شکل‌گیری حرمت‌خود بالاتر در آنها شده است.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی زودهنگام کوئین، حرمت‌خود، پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 771 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶
فهرست منابع
1. Anderson JP, Reidy N. Assessing executive function in pre-scholars. Neuropsychol Rev. 2012; 22(4): 345-360. [Link] [DOI:10.1007/s11065-012-9220-3]
2. Schertz HH, Odom SL, Baggett KM, Sideris JH. Effects of joint attention mediated learning for toddlers with autism spectrum disorders: an initial randomized controlled study. Early Child Res Q. 2013; 28(2): 249-258. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2012.06.006]
3. Mohammadnejhad GG, Yekanizad A. Comparison of psycho-motor skills and social adjustment in students with and without pre-school experience. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(1): 78-87. [Persian]. [Link]
4. Lau EX, Rapee RM, Coplan RJ. Combining child social skills training with a parent early intervention program for inhibited preschool children. J Anxiety Disord. 2017; 51: 32-38. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2017.08.007]
5. Turunen J, Fransson E, Bergström M. Self-esteem in children in joint physical custody and other living arrangements. Public Health. 2017; 149: 106-112. [Link] [DOI:10.1016/j.puhe.2017.04.009]
6. Hart KC, Maharaj AV, Graziano PA. Does dose of early intervention matter for preschoolers with externalizing behavior problems? A pilot randomized trial comparing intensive summer programming to school consultation. J Sch Psychol. 2019; 72: 112-133. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2018.12.007]
7. Li J, Lu M, Xia T, Guo Y. Materialism as compensation for self-esteem among lower-class students. Pers Individ Dif. 2018; 131: 191-196. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.04.038]
8. Ciarma JL, Mathew JM. Social anxiety and disordered eating: The influence of stress reactivity and self-esteem. Eat Behav. 2017; 26: 177-181. [Link] [DOI:10.1016/j.eatbeh.2017.03.011]
9. Orth U, Trzesniewski KH, Robins RW. Self-esteem development from young adulthood to old age: a cohort-sequential longitudinal study. J Pers Soc Psychol. 2010; 98(4): 645-658. [Link] [DOI:10.1037/a0018769]
10. Borowiec J, Hökelmann A, Osiński W. The level of self-esteem of deaf children: Can participating in dance lessons with vibrational headphones improve it? Arts Psychother. 2019; 64: 34-38. [Link] [DOI:10.1016/j.aip.2019.03.004]
11. Cvencek D, Greenwald AG, Meltzoff AN. Implicit measures for preschool children confirm self-esteem's role in maintaining a balanced identity. J Exp Soc Psychol. 2016; 62: 50-57. [Link] [DOI:10.1016/j.jesp.2015.09.015]
12. Dai Q, Chu R-X. Anxiety, happiness and self-esteem of western Chinese left-behind children. Child Abuse Negl. 2018; 86: 403-413. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.08.002]
13. Pahl KM, Barrett PM. The development of social-emotional competence in preschool-aged children: an introduction to the fun FRIENDS program. J Psychol Couns Sch. 2007; 17(1): 81-90. [Link] [DOI:10.1375/ajgc.17.1.81]
14. Mashford-Scott A, Church A, Tayler C. Seeking children's perspectives on their wellbeing in early childhood settings. Int J Early Child. 2012; 44(3): 231-247. [Link] [DOI:10.1007/s13158-012-0069-7]
15. Muratori P, Milone A, Brovedani P, Levantini V, Melli G, Pisano S, et al. Narcissistic traits and self-esteem in children: Results from a community and a clinical sample of patients with oppositional defiant disorder. J Affect Disord. 2018; 241: 275-281. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2018.08.043]
16. Masaeva Z, Lechieva M. Psychological aspects of the family values and their effect on aggression events associated with pre-school children. Procedia Soc Behav Sci. 2016; 233: 216-219. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.10.206]
17. Seidman LJ. Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006; 26(4): 466-485. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2006.01.004]
18. Ruocco S, Gordon J, McLean LA. Effectiveness of a school-based early intervention CBT group programme for children with anxiety aged 5-7 years. Adv Sch Ment Health Promot. 2016; 9(1): 29-49. [Link] [DOI:10.1080/1754730X.2015.1110495]
19. Abedi A, Malakpoor M. Investigation of efficacy of educational - psychologicial early interventions for improving executive functions and attention of children with neuropsychological learnig disabilities. New Educational Approaches. 2010; 5(1): 67-88. [Persian]. [Link]
20. Pasco G. The value of early intervention for children with autism. Paediatr Child Health. 2018; 28(8): 364-367. [Link] [DOI:10.1016/j.paed.2018.06.001]
21. Schaub S, Ramseier E, Neuhauser A, Burkhardt SCA, Lanfranchi A. Effects of home-based early intervention on child outcomes: A randomized controlled trial of Parents as Teachers in Switzerland. Early Child Res Q. 2019; 48: 173-185. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2019.03.007]
22. Volkmer S, Galuschka K, Schulte-Körne G. Early identification and intervention for children with initial signs of reading deficits - A blinded randomized controlled trial. Learn Instr. 2019; 59: 1-12. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2018.09.002]
23. Fontil L, Sladeczek IE, Gittens J, Kubishyn N, Habib K. From early intervention to elementary school: A survey of transition support practices for children with autism spectrum disorders. Res Dev Disabil. 2019; 88: 30-41. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2019.02.006]
24. Bann CM, Wallander JL, Do B, Thorsten V, Pasha O, Biasini FJ, et al. Home-based early intervention and the influence of family resources on cognitive development. Pediatrics. 2016; 137(4): e20153766. [Link] [DOI:10.1542/peds.2015-3766]
25. Ebrahimi AA, Abedi A, Yarmohammadian A, Faramarzi S. Effectiveness of queen's parenting program on psychological well-being of pre-school children with neuropsychological/developmental learning disabilities. Modern Applied Science. 2016; 10(4): 179-188. [Link] [DOI:10.5539/mas.v10n4p179]
26. Maloney EA, Converse BA, Gibbs CR, Levine SC, Beilock SL. Jump-starting early childhood education at home: early learning, parent motivation, and public policy. Perspect Psychol Sci. 2015; 10(6): 727-732. [Link] [DOI:10.1177/1745691615607064]
27. Skjaeveland Y. Learning history in early childhood: teaching methods and children's understanding. Contemporary Issues in Early Childhood. 2017; 18(1): 8-22. [Link] [DOI:10.1177/1463949117692262]
28. Delavar A. Methods in psychology and educational sciences. Second edition. Tehran: Virayesh pub; 2012, p: 99. [Persian].
29. Jafarizadeh F, Hojati H. The effect of Qur'anic stories on preschoolers' self-esteem during 2015-2016. Iranian Journal of Nursing Research. 2017; 12(3): 1-6. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/ijnr-12031]
30. Quinn K. Preparing children to attend pre-school and primary school, simple ways helping your child have the best performance in intelligence tests, school entry and gifted programs. Abedi A, Hesam M. (Persian translator). First edition. Esfahan: Neveshteh Publication; 2010, pp: 84-90. [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saniei Abadeh S, Abedi A. The Effectiveness of Quinn’s Early Childhood Education Program on the Self-esteem of Preschool Children . jcmh. 2019; 6 (2) :158-167
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-410-fa.html

صنیعی آباده سایه ناز، عابدی احمد. اثربخشی برنامه آموزشی زودهنگام کوئین بر حرمت‌خود کودکان پیش دبستانی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :158-167

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-410-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991