[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 162-149 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی
باقر حسنوند1 ، پرویز شریفی درآمدی* 2، علی دلاور3 ، پروانه علائی4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه مطالعات خانواده، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (3126 مشاهده)
زمینه و هدف: روش ­های متعددی برای افزایش مهارت­ های اجتماعی و سازش ­یافتگی افراد با آسیب شنوایی به­ کار می­ رود. در این ارتباط پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت­ های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی انجام شده است.
روش: در این پژوهش، از طرح نیمه ­تجربی با طرح پیش­ آزمون پس­ آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان با آسیب شنوایی شهر کرج در سال 1396 بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس، 30 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس درجه­ بندی مهارت ­های اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه پرخاشگری باس و وارن (2000) بوده است. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش در طی 14 جلسه انجام شد در حالی که گروه گواه چنین مداخله­ ای را دریافت نکردند. در پایان داده­ های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد برنامه آموزش مدیریت شرم، بر کاهش پرخاشگری و مؤلفه ­های کلامی، خشم و خصومت پرخاشگری به غیر از مؤلفه بدنی پرخاشگری، تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، در پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت شرم بر مهارت­ های اجتماعی و مؤلفه­ های همکاری، ابراز وجود، و خویشتن­ داری مورد تأیید قرار گرفت (0/01>P).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می­رسد برنامه آموزشی مدیریت شرم با افزایش حرمت خود کودکان با آسیب شنوایی، روش مؤثری برای کاهش پرخاشگری و بهبود مهارت های ارتباطی باشد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت شرم، پرخاشگری، مهارت های اجتماعی، آسیب شنوایی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 913 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/17 | پذیرش: 1397/4/12 | انتشار: 1398/2/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanvand B, Sharifi Daramadi P, Delavar A, Alaei P. Effectiveness of Shame Management Training Program on Aggression and Social Skills of Children with Hearing Impairment. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :149-162
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-411-fa.html

حسنوند باقر، شریفی درآمدی پرویز، دلاور علی، علائی پروانه. اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :149-162

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-411-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645