[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 178-168 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه‌درمانی بر اضطراب مدرسه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی
راضیه قربانی1 ، زهره رئیسی* 1
1- واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد
چکیده:   (5941 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات اضطرابی از اختلال‌های شایع کودکان هستند که می‌توانند زمینه‌ساز بسیاری از اختلال‌های دیگر در سنین بعدی باشند. بسیاری از کودکان با اختلال­های اضطرابی در دوره کودکی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز با مشکلات سازش ­یافتگی بسیاری مواجه می­شوند. از این ‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه‌درمانی بر اضطراب مدرسه دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
روش:‌‌ این پژوهش از نوع نیمهتجربی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دخترمقطع ابتدایی (11-7ساله) شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم نمونه شامل 30  نفر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده­اند که 15نفر در گروه آزمایشو15نفردیگردر گروه گواه جایدهی شدند. جهت اندازه‌گیری سطحاضطراب آزمودنی‌ها از آزموناضطرابفیلیپس(1987)استفادهشد. برایگروهآزمایشیازدهجلسهیک‌ ساعتهقصه‌ درمانیبرگزارشدوگروهگواه‌‌ مداخله‌ایدریافتنکرد.مجدداًپس‌آزمون از هر دو گروه اجراشده وداده‌های به­دست آمده باروش تحلیل کوواریانستجزیه‌وتحلیلشد.
یافته‌ها:نتایجنشاندادکه‌ ‌قصه‌درمانیبراضطرابمدرسه دانشآموزاندخترمقطعابتدایی تأثیرمعنادارداشتهاستوبینگروه آزمایش وگروهگواه ‌‌تفاوتمعناداریوجوددارد؛ به طوری که میانگیننمراتگروهآزمایشدرمرحله‌ پس‌آزموندر مقایسه با گروه گواه از نظر سطح اضطرابمدرسه، به طور معناداری کاهش یافته است  ‌(0/001>‌p‌  F= 12/03, ‌).
نتیجه‌گیری:‌‌ بر اساسنتایجاینپژوهشمیتواننتیجهگرفتکهقصهدرمانیباعثمیشودکهدانشآموزانبتوانندهیجاناتمثبتو منفیخودراشناساییکنندودرنتیجهاضطرابدرآنهاکاهشیابد؛بنابراینتوصیه می­شود از این روی­آورد در کنار سایر روش­ های درمان اضطراب برای کاهش اضطراب مدرسه دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی، استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: قصه‌درمانی، اضطراب مدرسه، دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 606 kb]   (1991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/24 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Lawrence PJ, Murayama K, Creswell C. Systematic review and meta-analysis: anxiety and depressive disorders in offspring of parents with anxiety disorders. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2019; 58(1): 46-60. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2018.07.898]
2. Scaini S, Belotti R, Ogliari A, Battaglia M. A comprehensive meta-analysis of cognitive-behavioral interventions for social anxiety disorder in children and adolescents. J Anxiety Disord. 2016; 42: 105-112. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2016.05.008]
3. Dachew BA, Scott JG, Mamun A, Alati R. Hypertensive disorders of pregnancy and the risk of anxiety disorders in adolescence: findings from the Avon longitudinal study of parents and children. J Psychiatr Res. 2019; 110: 159-165. [Link] [DOI:10.1016/j.jpsychires.2019.01.001]
4. Fernández-Sogorb A, Inglés CJ, Sanmartín R, Gonzálvez C, Vicent M, García-Fernández JM. Validation of the visual analogue scale for anxiety-revised and school refusal across anxiety profiles. Int J Clin Health Psychol. 2018; 18(3): 264-272. [Link] [DOI:10.1016/j.ijchp.2018.07.002]
5. Asli Azad M, Arefi M, Farhadi T, Sheikh Mohamadi R. The effectiveness of play therapy on elementary school students with anxiety and depression disorder. Journal of Psychological Models and Methods. 2012; 2(9): 71-89. [Persian]. [Link]
6. Rey JM, Plapp JM. Quality of perceived parenting in oppositional and conduct disordered adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1990; 29(3): 382-385. [Link] [DOI:10.1097/00004583-199005000-00008]
7. Mash EJ, Wolfe DA. Abnormal child psychology. Fifth edition. Belmont, CA: Wadsworth CENGAGE Learning; 2010, pp: 156-163. [Link]
8. Dehshiri G-R. The effectiveness of cognitive-behavior therapy on anxiety and worry of people with generalized anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology. 2012; 4(2): 19-28. [Persian]. [Link]
9. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). Washington DC: American Psychiatric Pub; 2013, pp: 312-325. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
10. Boparai S, Borelli JL, Partington L, Smiley P, Jarvik E, Rasmussen HF, et al. Interaction between the opioid receptor oprm1 gene and mother-child language style matching prospectively predicts children's separation anxiety disorder symptoms. Res Dev Disabil. 2018; 82: 120-131. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2018.03.002]
11. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and Sadock's pocket handbook of clinical psychiatry. 5th Edition. Philadelphia, Pa: Lippincott Williams and Wilkins; 2010, pp: 87-98. [Link] [DOI:10.1345/aph.1P356]
12. Wong QJJ, Chen J, Gregory B, Baillie AJ, Nagata T, Furukawa TA, et al. Measurement equivalence of the Social Interaction Anxiety Scale (SIAS) and Social Phobia Scale (SPS) across individuals with social anxiety disorder from Japanese and Australian sociocultural contexts. J Affect Disord. 2019; 243: 165-174. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2018.09.028]
13. Abolghasemi A, Honarmand M, Najarian B, Shokrkon H. The effectiveness of stress inoculationtraining and systematic desensitization therapy in students with test anxiety. Journal of Psychology. 2004; 8(1): 3-21. [Persian]. [Link]
14. DeSocio JE. Accessing self-development through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2005; 18(2): 53-61. [Link] [DOI:10.1111/j.1744-6171.2005.00012.x]
15. Howard S. Eros, Empathy, expectation, ascription, and breasts of Michelangelo (a prolegomenon on polymorphism and creativity). Artibus et Historiae. 2001; 22(44): 79-118. [Link] [DOI:10.2307/1483715]
16. Gutierrez-Clellen VF, DeCurtis L. Examining the quality of children's stories: clinical applications. Semin Speech Lang. 2001; 22(1): 79-89. [Link] [DOI:10.1055/s-2001-13863]
17. Knight R. Margo and Me. II. The role of narrative building in child analytic technique. Psychoanal Study Child. 2003; 58: 133-164. [Link] [DOI:10.1080/00797308.2003.11800716]
18. Yati M, Wahyuni S, Islaeli I. The effect of storytelling in a play therapy on anxiety level in pre-school children during hospitalization in the general hospital of buton. Public Health of Indonesia. 2017; 3(3): 96-101. [Link] [DOI:10.36685/phi.v3i3.134]
19. Goodman R, Newman D. Testing a digital storytelling intervention to reduce stress in adolescent females. Storytelling, Self, Society. 2014; 10(2): 177-193. [Link] [DOI:10.13110/storselfsoci.10.2.0177]
20. Ajorloo M, Irani Z, Aliakbari Dehkordi M. Story therapy effect on reducing anxiety and improvement habits sleep in children with cancer under chemotherapy. Quarterly Journal of Health Psychology. 2016; 5(18): 87-107. [Persian]. [Link]
21. Shahabizadeh F, Khaje Aminiyan F. The effectiveness of narrative therapy based on cognitive-behavioral perspective on anxiety of primary school female students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2018; 19(1): 70-80. [Persian]. [Link]
22. Bahman B, Kiamanesh A, Abolmaali K. Comparison of school anxiety and its components on the fourth-grade students of elementary schools in both traditional and descriptive evaluation systems. Research in Curriculum Planning. 2013; 10(39): 93-107. [Persian]. [Link]
23. Yoosefi Looyeh M, Matin A. The effect of narrative therapy on confrontation strategies in children with learning disorder. Journal of Exceptional Children (Research on Exceptional Children). 2006; 6(2): 603-622. [Persian]. [Link]
24. Rahmani P, Moheb N. The effectiveness of clay therapy and narrative therapy on anxiety of pre-school children: a comparative study. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 5: 23-27. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.044]
25. Ravan A, Esfandeyari M. The role of narrative therapy in reducing social anxiety and improve social interactions. International Journal of Philosophy and Social-Psychological Sciences. 2016; 2(3): 41-46. [Link]
26. Hakim A, Shafiey SM, Bassak nedjad S, Haghighizadeh MH. Impact of storytelling on anxiety in 4-7 year old children in hospital: a randomized clinical trial study. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2018; 26(3): 155-164. [Persian]. [Link] [DOI:10.30699/sjhnmf.26.3.155]
27. Hanney L, Kozlowska K. Healing traumatized children: creating illustrated storybooks in family therapy. Fam Process. 2002; 41(1): 37-65. [Link] [DOI:10.1111/j.1545-5300.2002.40102000037.x]
28. Stacey J, Edwards A. Resisting loneliness' dark pit: a narrative therapy approach. Tizard Learning Disability Review. 2013; 18(1): 20-27. [Link] [DOI:10.1108/13595471311295978]
29. Cashin A. Narrative therapy: a psychotherapeutic approach in the treatment of adolescents with Asperger's disorder. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2008; 21(1): 48-56. [Link] [DOI:10.1111/j.1744-6171.2008.00128.x]
30. Yousefi F. The relationship of cognitive emotion regulation strategies with depression and anxiety in students of special middle schools for talented students in Shiraz. Journal of Exceptional Children. 2007; 6(4): 871-892. [Persian]. [Link]
31. Kaduson H, Schaefer C. 101 favorite play therapy techniques. Saberi S, Vakili P (Persian translator).Tehran: Arjmand Pub: 2003; pp: 50-59. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani R, Raeisi Z. The Effect of Narrative Therapy on School Anxiety in Female Primary Students. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :168-178
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-417-fa.html

قربانی راضیه، رئیسی زهره. تأثیر قصه‌درمانی بر اضطراب مدرسه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :168-178

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660